Integration Cards : A Tool for Instructors Working with Immigrant Women
Torri, Ilona; Podobinská, Iveta (2011)
Torri, Ilona
Podobinská, Iveta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
![Creative Commons License](http://www.theseus.fi/themes/Theseus_Mirage/images/CC/l/by-nc-nd/1.0/fi/88x31.png)
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715760
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty osana Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Helsingin kaupungin sosiaaliviraston Itäisen perhekeskuksen OSMOS-projektia. Opinnäytetyön tuotos – Kotoutumiskortit – on tarkoitettu apuvälineeksi maahanmuuttajanaisten kanssa työskenteleville ohjaajille, jotka tukevat maahanmuuttajanaisten kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Työ koostuu keskustelukorteista ja korttien aiheita tukevista apukysymyksistä ohjaajalle. Keskustelukorteissa on kaksi teemaa: suomalainen kulttuuri ja palvelut. Kortit ovat PDFmuodossa, jotta ne olisivat helposti saatavilla ja käytettävissä.
Työn teoreettinen viitekehys on sosiaalipedagogiikka ja siihen kuuluvat vuorovaikutuksen ja dialogin käsitteet. Kortit on suunniteltu käytettäviksi erilaisissa maahanmuuttajanaisten ryhmissä, joissa osallistujat voivat jakaa tietoa ja kokemuksia sekä oppia toisiltaan. Korttien tarkoitus on edistää maahanmuuttajanaisten sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan korttien pohjalta käytävän keskustelun ja vuorovaikutuksellisen toiminnan avulla. Korttien käytössä painottuu myös suomenkielen oppiminen.
Korttien teemat, suomalainen kulttuuri ja palvelut, sisältävät molemmat kymmenen keskustelunaihetta. Korteissa on kyseisiin aihepiireihin liittyvä kuva ja suomenkielinen sana. Kuvat on suunniteltu ymmärrettäväksi myös ilman suomenkielisen termin tietämystä. Ohjaajan tehtävä on ohjata keskustelua, herättää lisäkysymyksiä ja tarjota tietoa suomalaisesta kulttuurista ja palveluista.
Kotoutumiskorttien testaus maahanmuuttajanaisten ryhmissä osoitti, että korttien käyttö edistää vuorovaikutusta ja dialogin syntymistä sekä auttaa ohjaajaa käsittelemään kotoutumiseen liittyviä aiheita yhdessä osallistujien kanssa. Tuloksiin vaikuttaa kuitenkin ryhmän rakenne ja osallistujien kielitaito. Tulevaisuudessa kortteja voisi kehittää luomalla lisää teemoja osallistujien tarpeiden mukaan.
Työn teoreettinen viitekehys on sosiaalipedagogiikka ja siihen kuuluvat vuorovaikutuksen ja dialogin käsitteet. Kortit on suunniteltu käytettäviksi erilaisissa maahanmuuttajanaisten ryhmissä, joissa osallistujat voivat jakaa tietoa ja kokemuksia sekä oppia toisiltaan. Korttien tarkoitus on edistää maahanmuuttajanaisten sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan korttien pohjalta käytävän keskustelun ja vuorovaikutuksellisen toiminnan avulla. Korttien käytössä painottuu myös suomenkielen oppiminen.
Korttien teemat, suomalainen kulttuuri ja palvelut, sisältävät molemmat kymmenen keskustelunaihetta. Korteissa on kyseisiin aihepiireihin liittyvä kuva ja suomenkielinen sana. Kuvat on suunniteltu ymmärrettäväksi myös ilman suomenkielisen termin tietämystä. Ohjaajan tehtävä on ohjata keskustelua, herättää lisäkysymyksiä ja tarjota tietoa suomalaisesta kulttuurista ja palveluista.
Kotoutumiskorttien testaus maahanmuuttajanaisten ryhmissä osoitti, että korttien käyttö edistää vuorovaikutusta ja dialogin syntymistä sekä auttaa ohjaajaa käsittelemään kotoutumiseen liittyviä aiheita yhdessä osallistujien kanssa. Tuloksiin vaikuttaa kuitenkin ryhmän rakenne ja osallistujien kielitaito. Tulevaisuudessa kortteja voisi kehittää luomalla lisää teemoja osallistujien tarpeiden mukaan.