Markkinointiviestintäsuunnitelma ja markkinointimateriaalit Hiillos-rockbändille
Aminoff, Jukka (2009)
Aminoff, Jukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904232128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904232128
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni sisältää markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisen ja markkinointimateriaalien tuottamisen Hiillos-rockbändille. Markkinointiviestintäsuunnitelma sisältää käytännönläheisiä tapoja harjoittaa markkinointia bändin uran alkuvaiheessa ja kaukana tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön ensimmäisessä vaiheessa käydään läpi markkinoinnin teoriaa ja musiikkiteollisuuden nykytilaa niin paikallisella kuin globaalilla tasolla. Markkinoinnin teoriaa heijastetaan musiikkiteollisuuden nykytilaan.
Toisessa vaiheessa käydään läpi bändin nykytilaa SWOT-analyysin ja henkilöhaastattelujen kautta. SWOT-analyysissa esittelen bändin vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Tilanneanalyysin avulla bändille on suunniteltu vaihtoehtoja toiminnan kehittämiseksi sekä musiikinteon että kaupallistamisen näkökulmasta. Hiilloksen nykytilaa verrataan The Plastic Explosives –bändiin, joka on ollut markkinoilla yhtä kauan kuin Hiillos.
Kolmannessa osiossa kerrotaan mitä ja minkälaisia markkinointimateriaaleja Hiillokselle on tuotettu. Markkinoin-timateriaalit sisältävät musiikkivideon, www-sivut, sosiaalisten medioiden käyttäjätilit, valokuvat, julistepohjat, grafiikat fanituotteisiin ja dokumentin, joka valmistuu opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.
Opinnäytetyön ensimmäisessä vaiheessa käydään läpi markkinoinnin teoriaa ja musiikkiteollisuuden nykytilaa niin paikallisella kuin globaalilla tasolla. Markkinoinnin teoriaa heijastetaan musiikkiteollisuuden nykytilaan.
Toisessa vaiheessa käydään läpi bändin nykytilaa SWOT-analyysin ja henkilöhaastattelujen kautta. SWOT-analyysissa esittelen bändin vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Tilanneanalyysin avulla bändille on suunniteltu vaihtoehtoja toiminnan kehittämiseksi sekä musiikinteon että kaupallistamisen näkökulmasta. Hiilloksen nykytilaa verrataan The Plastic Explosives –bändiin, joka on ollut markkinoilla yhtä kauan kuin Hiillos.
Kolmannessa osiossa kerrotaan mitä ja minkälaisia markkinointimateriaaleja Hiillokselle on tuotettu. Markkinoin-timateriaalit sisältävät musiikkivideon, www-sivut, sosiaalisten medioiden käyttäjätilit, valokuvat, julistepohjat, grafiikat fanituotteisiin ja dokumentin, joka valmistuu opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.