Lauletaan Joulu! : Tarina musiikin tuotteistamisesta
Viitaniemi, Sanna (2011)
Viitaniemi, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318269
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään Lauletaan Joulu! –monimediakonseptin synty- ja luomisprosessi. Hanke hyväksyttiin Metropolian Tuli-järjestelmään ensimmäisenä kulttuurihankkeena vuonna 2008. Opinnäytetyössä pohditaan kulttuurisisältöjen tuotteistamiseen liittyviä näkökulmia, ongelmia ja kipukohtia.
Lauletaan Joulu! –monimediakonsepti koostuu TV-formaatista, online-pelistä sekä oheistuotteista. Konsepti on monistettavissa myös kansainvälisille markkinoille. 24 -osainen TV-ohjelma etenee joulukalenterin tapaan ja se sisältää tuttuja joulunodotukseen liittyviä asioita. Jokaisessa jaksossa on juuri tähän tarkoitukseen uusi joululaulu, jonka on säveltänyt, sanoittanut ja sovittanut tämän opinnäytetyön tekijä. Hankkeen työstäminen formaatiksi esitetään päiväkirjan muodossa reflektoiden ja peilaten alan kirjallisuuteen. Samalla kuvataan myös hankkeen etenemistä Metropolian Tuli-järjestelmässä.
Lauletaan Joulu! –hanke muutti muotoaan prosessin kuluessa. Loppujen lopuksi idean jalostusvaiheessa TV-pilottijakson sijaan tehtiin yhdestä laulusta soiva joulutervehdys nettiin. Laulun animaation suunnitteli HappyWise Oy -niminen yritys. Kyseinen DVD on liitteenä tämän opinnäytetyön takakannessa.
Prosessin aikana nousi esille monenlaisia kulttuurintuotantoon liittyviä pohdintoja, kysymyksiä ja ennakkoluuloja. Kulttuurin tuotteistaminen ja markkinointi ei ole sen helpompaa kuin muillakaan aloilla. Kulttuurin ja markkinoinnin eri kielet ja asenteet eivät aina kohtaa ymmärrettävällä tavalla. Vuorovaikutuksen mahdollistaminen kulttuuri- ja yritysmaailman välillä kaventaa näiden toimijoiden välistä kuilua. Tuotteistamiskoulutuksen lisääminen musiikkialan opintoihin nousi tärkeäksi pohdinnan aiheeksi.
Lauletaan Joulu! –monimediakonsepti koostuu TV-formaatista, online-pelistä sekä oheistuotteista. Konsepti on monistettavissa myös kansainvälisille markkinoille. 24 -osainen TV-ohjelma etenee joulukalenterin tapaan ja se sisältää tuttuja joulunodotukseen liittyviä asioita. Jokaisessa jaksossa on juuri tähän tarkoitukseen uusi joululaulu, jonka on säveltänyt, sanoittanut ja sovittanut tämän opinnäytetyön tekijä. Hankkeen työstäminen formaatiksi esitetään päiväkirjan muodossa reflektoiden ja peilaten alan kirjallisuuteen. Samalla kuvataan myös hankkeen etenemistä Metropolian Tuli-järjestelmässä.
Lauletaan Joulu! –hanke muutti muotoaan prosessin kuluessa. Loppujen lopuksi idean jalostusvaiheessa TV-pilottijakson sijaan tehtiin yhdestä laulusta soiva joulutervehdys nettiin. Laulun animaation suunnitteli HappyWise Oy -niminen yritys. Kyseinen DVD on liitteenä tämän opinnäytetyön takakannessa.
Prosessin aikana nousi esille monenlaisia kulttuurintuotantoon liittyviä pohdintoja, kysymyksiä ja ennakkoluuloja. Kulttuurin tuotteistaminen ja markkinointi ei ole sen helpompaa kuin muillakaan aloilla. Kulttuurin ja markkinoinnin eri kielet ja asenteet eivät aina kohtaa ymmärrettävällä tavalla. Vuorovaikutuksen mahdollistaminen kulttuuri- ja yritysmaailman välillä kaventaa näiden toimijoiden välistä kuilua. Tuotteistamiskoulutuksen lisääminen musiikkialan opintoihin nousi tärkeäksi pohdinnan aiheeksi.