Kunnonvalvonnan lisäys potkurilaitteeseen
Leppänen, Teemu (2021)
Leppänen, Teemu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102102190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102102190
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia SKF FOS- ja Kongsberg Metapower-kunnonvalvontajärjestelmien lisäämistä Kongsberg UUC 455- potkurilaitteeseen. Lisättyjen järjestelmien antamaa informaatiota hyödynnetään tuotekehityksessä ja Digital Twin-projektissa. Työ tehtiin Kongsberg Maritime Finland Oy:lle.
Käytännöntyö suoritettiin NX 9.0 ja SolidWorks suunnitteluohjelmistojen avulla. Työ aloitettiin tutustumalla potkurilaitteiden toimintaperiaatteeseen. Teoriaosuudessa käytiin läpi kunnossapito, kunnonvalvonta ja lisättyjen järjestelmien toimintaperiaatteet.
Kehittämällä potkurilaitteista aikaisempaa suorituskykyisempiä ja luotettavampia, yritys voi saavuttaa yhä kilpailukykyisemmän aseman markkinoilla. Luotettavalle sekä helposti ja edullisesti toteutettavalle kunnonvalvontajärjestelmälle on markkinoilla kysyntää.
FOS-järjestelmän laakereista lähetettävän informaation testausta varten suunniteltiin kuorirakenne vastaamaan laitteen realistisia muotoja, jota ei kustannussyistä toteutettu standardiosilla. FOS-järjestelmän asennus potkurilaitteeseen tapahtui onnistuneesti ja sen toimivuus testattiin kokoonpanon aikana. Olemassa oleva väliakselin suojateline 3D-mallinnettiin ja FEA-laskettiin. Tulosten perusteella todettiin, että telinettä käytettäisiin osana Metapower-järjestelmän käyttöönottoa. The purpose of this thesis was to inspect SKF FOS- and Kongsberg Metapower- condition monitoring systems addition to Kongsberg UUC 455 azimuth thruster. The information provided by the added systems will be utilized in product development and in Digital Twin- project. This thesis was done for Kongsberg Maritime Finland Inc.
Practical part of the thesis was done with NX 9.0 and SolidWorks design softwares. It was started by learning how azimuth thrusters are built. In theoretical part of the thesis, maintenance, condition monitoring and principle of added systems were reviewed.
By developing the azimuth thrusters more efficient and reliable, the company can achieve increased competitive position on the market. Condition monitoring system that is reliable, easy to install and profitable has demand on the market.
Realistic shape shell-structure was designed to test the wireless data transferring from FOS- system bearings, which was more economical than manufacturing of standard parts. Installation of FOS- system to azimuth thruster was successful and tested during the assembly. Input shaft had existing protective rack that was 3D modeled and FEA calculated. Based on the results, the rack could be used as part of the Metapower- system commissioning.
Käytännöntyö suoritettiin NX 9.0 ja SolidWorks suunnitteluohjelmistojen avulla. Työ aloitettiin tutustumalla potkurilaitteiden toimintaperiaatteeseen. Teoriaosuudessa käytiin läpi kunnossapito, kunnonvalvonta ja lisättyjen järjestelmien toimintaperiaatteet.
Kehittämällä potkurilaitteista aikaisempaa suorituskykyisempiä ja luotettavampia, yritys voi saavuttaa yhä kilpailukykyisemmän aseman markkinoilla. Luotettavalle sekä helposti ja edullisesti toteutettavalle kunnonvalvontajärjestelmälle on markkinoilla kysyntää.
FOS-järjestelmän laakereista lähetettävän informaation testausta varten suunniteltiin kuorirakenne vastaamaan laitteen realistisia muotoja, jota ei kustannussyistä toteutettu standardiosilla. FOS-järjestelmän asennus potkurilaitteeseen tapahtui onnistuneesti ja sen toimivuus testattiin kokoonpanon aikana. Olemassa oleva väliakselin suojateline 3D-mallinnettiin ja FEA-laskettiin. Tulosten perusteella todettiin, että telinettä käytettäisiin osana Metapower-järjestelmän käyttöönottoa.
Practical part of the thesis was done with NX 9.0 and SolidWorks design softwares. It was started by learning how azimuth thrusters are built. In theoretical part of the thesis, maintenance, condition monitoring and principle of added systems were reviewed.
By developing the azimuth thrusters more efficient and reliable, the company can achieve increased competitive position on the market. Condition monitoring system that is reliable, easy to install and profitable has demand on the market.
Realistic shape shell-structure was designed to test the wireless data transferring from FOS- system bearings, which was more economical than manufacturing of standard parts. Installation of FOS- system to azimuth thruster was successful and tested during the assembly. Input shaft had existing protective rack that was 3D modeled and FEA calculated. Based on the results, the rack could be used as part of the Metapower- system commissioning.