Tapahtuman kehittäminen osallistujapalautteen pohjalta : Case: Ristiin Rastiin Kuopio Tutuksi -tapahtuma
Hassinen, Annamaria (2011)
Hassinen, Annamaria
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122019061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122019061
Tiivistelmä
Ristiin Rastiin Kuopio tutuksi – tapahtuma syntyi Kuopion Työttömät ry:n puheenjohtaja Martti Savolaisen ideasta perustaa rastiseikkailun tyyppinen tapahtuma Kuopioon. Tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran 18.9.2010. Vuonna 2011 tapahtuma järjestettiin toukokuussa ja sen asema jokavuotisena tapahtumana pyritään vakiinnuttamaan.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisena osallistujat näkevät tapahtuman tällä hetkellä ja kuinka he kehittäisivät sitä. Tutkimus tehtiin, koska järjestäjät halusivat tietää osallistujien mielipiteen tapahtumasta ja sen toivottiin auttavan järjestäjiä tulevien tapahtumien suunnittelussa. Teoriaosassa käsitellään tapahtumatuotantoa, tapahtuman järjestämisen eri vaiheita ja erilaisia tapahtumatoimijoita. Empiirinen osa toteutettiin kyselylomakkeella, jota jaettiin tapahtuman osallistujille
21.5.2011. Kyselylomake annettiin rastikortin palautuksen yhteydessä. Näin varmistettiin, että kyseinen henkilö on osallistunut tapahtumaan. Tutkimukseen vastasi 77 osallistujaa. Tuloksia analysoitaessa käytin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa vastanneista oli erittäin tyytyväisiä tapahtumaan, mutta parannettavaa löytyi kuitenkin paljon. Tutkimustulosten perusteella tapahtuman järjestäjien tulee kiinnittää huomiota kahteen osa-alueeseen: markkinointiin ja oheisohjelmaan. Monille vastanneille tapahtuma oli täysin tuntematon eivätkä he olleet kuulleet siitä aikaisemmin. Oheisohjelma puolestaan oli suppeaa tai lähes olematonta eikä se herättänyt vastanneissa mielenkiintoa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisena osallistujat näkevät tapahtuman tällä hetkellä ja kuinka he kehittäisivät sitä. Tutkimus tehtiin, koska järjestäjät halusivat tietää osallistujien mielipiteen tapahtumasta ja sen toivottiin auttavan järjestäjiä tulevien tapahtumien suunnittelussa. Teoriaosassa käsitellään tapahtumatuotantoa, tapahtuman järjestämisen eri vaiheita ja erilaisia tapahtumatoimijoita. Empiirinen osa toteutettiin kyselylomakkeella, jota jaettiin tapahtuman osallistujille
21.5.2011. Kyselylomake annettiin rastikortin palautuksen yhteydessä. Näin varmistettiin, että kyseinen henkilö on osallistunut tapahtumaan. Tutkimukseen vastasi 77 osallistujaa. Tuloksia analysoitaessa käytin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa vastanneista oli erittäin tyytyväisiä tapahtumaan, mutta parannettavaa löytyi kuitenkin paljon. Tutkimustulosten perusteella tapahtuman järjestäjien tulee kiinnittää huomiota kahteen osa-alueeseen: markkinointiin ja oheisohjelmaan. Monille vastanneille tapahtuma oli täysin tuntematon eivätkä he olleet kuulleet siitä aikaisemmin. Oheisohjelma puolestaan oli suppeaa tai lähes olematonta eikä se herättänyt vastanneissa mielenkiintoa.