Mitä saisi olla? Oluen valintaperustelut ja oluen lisämyynti ravintolassa
Leinonen, Hanna (2011)
Leinonen, Hanna
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618720
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, miten asiakas valitsee oluensa ravintolassa, mitkä asiat vaikuttavan asiakkaan olutvalintaan ja kuinka Ravintola Pikku-Berliini voi lisätä oluenmyyntiä. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Ravintola Pikku-Berliini, torniolainen olutravintola, joka haluaa kehittyä oluen jälleenmyyjänä ja erottua alueen kilpailijoista.
Selvityksen teorian viitekehyksessä käsitellään oluen myynnin kehittymistä, oluen valmistamista, erilaisia oluttyylejä, olutravintolaa ja myynnin lisäämistä kuluttuja- ja ostokäyttäytymisen, alkoholinmainonnan sekä kanta-asiakasohjelmien kannalta tarkasteltuna. Opinnäytetyöprosessin aikana syntyi myös Ravintolan pieni olutopas, jota yritys voi hyödyntää osana työntekijän perehdytystä.
Tutkitusmenetelmänä käytin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Haastattelin Ravintola Pikku-Berliinin asiakkaita 19.11. – 21.11.2011 välisenä aikana. Selvityksen kohteena olivat Ravintola Pikku-Berliinin asiakkaiden oluenvalintaa koskevat kysymykset sekä mahdolliset kehitysehdotukset oluen myynnin lisäämiseksi.
Vastauksista kävi ilmi, mitkä asiat vaikuttavat asiakkaan olutvalintaan ja kuinka myyntiä voidaan kehittää edelleen. Yleisesti ottaen ravintolaa pidettiin hyvänä ja palvelua kehuttiin. Kehitettävät asiat liittyivät oluen esillepanoon, mainostamiseen sekä kanta-asiakasohjelman luomiseen. Tuotteiden lukumäärä sekä hinta-laatusuhdetta pidettiin hyvänä. Ravintolan mainontaa tulisi kuitenkin lisätä, sillä yritystä ei liiemmin mainoste-ta.
Selvityksen teorian viitekehyksessä käsitellään oluen myynnin kehittymistä, oluen valmistamista, erilaisia oluttyylejä, olutravintolaa ja myynnin lisäämistä kuluttuja- ja ostokäyttäytymisen, alkoholinmainonnan sekä kanta-asiakasohjelmien kannalta tarkasteltuna. Opinnäytetyöprosessin aikana syntyi myös Ravintolan pieni olutopas, jota yritys voi hyödyntää osana työntekijän perehdytystä.
Tutkitusmenetelmänä käytin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Haastattelin Ravintola Pikku-Berliinin asiakkaita 19.11. – 21.11.2011 välisenä aikana. Selvityksen kohteena olivat Ravintola Pikku-Berliinin asiakkaiden oluenvalintaa koskevat kysymykset sekä mahdolliset kehitysehdotukset oluen myynnin lisäämiseksi.
Vastauksista kävi ilmi, mitkä asiat vaikuttavat asiakkaan olutvalintaan ja kuinka myyntiä voidaan kehittää edelleen. Yleisesti ottaen ravintolaa pidettiin hyvänä ja palvelua kehuttiin. Kehitettävät asiat liittyivät oluen esillepanoon, mainostamiseen sekä kanta-asiakasohjelman luomiseen. Tuotteiden lukumäärä sekä hinta-laatusuhdetta pidettiin hyvänä. Ravintolan mainontaa tulisi kuitenkin lisätä, sillä yritystä ei liiemmin mainoste-ta.