Päivätoiminta ikääntyneiden kotona asumisen tukijana
Helmijoki, Sari (2011)
Helmijoki, Sari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018989
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli erään vanhustyön yksikön päiväkeskustoiminnan kartoittaminen ja kehittäminen. Opinnäytetyö oli luonteeltaan toimintatutkimus. Päivätoimintaa järjestetään kotonaan asuville ikääntyneille kyseisessä yksikössä kerran viikossa. Tutkimustehtäviksi muodostuivat 1. Kartoittaa päivätoiminnan laatua ja asiakaslähtöisyyttä asiakkaiden, työntekijöiden ja johdon ryhmähaastatteluilla ja 2. Laatia päivätoiminnan kehittämissuunnitelma haastatteluiden pohjalta.
Opinnäytetyön kohderyhmä jakautui kolmeen osaan; asiakkaat, päivätoiminnan ohjaajat ja johto. Päivätoiminnan ryhmässä on tavallisesti kahdeksasta kymmeneen asiakasta. Päivätoimintaa ohjaa kaksi vanhustyön yksikön hoitajaa. Johdon edustaja toimii yksikön päivä-keskustoiminnan lähiesimiehenä. Tutkimuksen aineistonkeruu koostui BIKVA-mallin mukaisista portaittaisista ryhmä- ja yksilöhaastatteluista. Asiakkaita haastateltiin kahdessa viiden henkilön ryhmässä. Ohjaajien ja johdon edustajan haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelujen aineisto analysoitiin sisällön analyysin keinoin. Päiväkeskukseen tuotetussa kehittämissuunnitelmassa esiteltiin haastattelujen tulokset sekä kehittämisehdotukset. Kehittämisehdotuksia myös arvioitiin suunnitelmassa niiden toteuttamisen näkökulmasta päivätoiminnan ohjaajien ja johdon edustajan taholta.
Asiakkaiden haastatteluissa saatiin selville, että päivätoiminnan asiakkaat ovat toimintaan hyvin sitoutuneita. Monella heistä on vuosien kokemus toiminnasta. Heillä oli mielipiteitä ja ehdotuksia päiväkeskuksen toimintaan, joita kehittämissuunnitelmassa pyrittiin ottamaan kattavasti esille. Tärkeitä seikkoja päiväkeskuksen toiminnassa asiakkaille olivat saunomismahdollisuudet, sosiaalinen kanssakäyminen, palveluiden käyttömahdollisuudet sekä monipuolinen virikeohjelma. Ohjaajien haastatteluissa käytiin läpi asiakkaiden palaute ja ideoitiin toimintaa. Ohjaajien kehittämisehdotukset liittyivät paitsi työhön asiakkaiden parissa myös työn kehittämiseen. Johdon edustajan haastattelussa käytiin läpi asiakkaiden ja ohjaajien antamaa palautetta. Haastattelussa ilmeni päivätoiminnan rooli palvelukentässä sekä yhteistyösuhteet. Kehittämisehdotuksia päivätoiminnalle antoivat asiakkaat, ohjaajat, johdon edustaja sekä kirjoittaja opiskelutovereidensa ja opinnäytetyön ohjaavan opettajan kera. Kehittämisehdotukset liittyivät erityisesti viriketoimintaan, mutta myös työn suunnittelu ja toiminnan kehittäminen virittivät ideoita. Kokonaisvaltainen ote päivätoiminnan tuottamisessa nousi tässä tutkimuksessa esille laadun ilmentäjänä. Asiakaslähtöisyys päivätoiminnassa varmistuu asiakkaiden toiveiden kuuntelemisella ja syventymällä niiden toteuttamisen mahdollisuuksien etsimiseen.
Opinnäytetyön kohderyhmä jakautui kolmeen osaan; asiakkaat, päivätoiminnan ohjaajat ja johto. Päivätoiminnan ryhmässä on tavallisesti kahdeksasta kymmeneen asiakasta. Päivätoimintaa ohjaa kaksi vanhustyön yksikön hoitajaa. Johdon edustaja toimii yksikön päivä-keskustoiminnan lähiesimiehenä. Tutkimuksen aineistonkeruu koostui BIKVA-mallin mukaisista portaittaisista ryhmä- ja yksilöhaastatteluista. Asiakkaita haastateltiin kahdessa viiden henkilön ryhmässä. Ohjaajien ja johdon edustajan haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelujen aineisto analysoitiin sisällön analyysin keinoin. Päiväkeskukseen tuotetussa kehittämissuunnitelmassa esiteltiin haastattelujen tulokset sekä kehittämisehdotukset. Kehittämisehdotuksia myös arvioitiin suunnitelmassa niiden toteuttamisen näkökulmasta päivätoiminnan ohjaajien ja johdon edustajan taholta.
Asiakkaiden haastatteluissa saatiin selville, että päivätoiminnan asiakkaat ovat toimintaan hyvin sitoutuneita. Monella heistä on vuosien kokemus toiminnasta. Heillä oli mielipiteitä ja ehdotuksia päiväkeskuksen toimintaan, joita kehittämissuunnitelmassa pyrittiin ottamaan kattavasti esille. Tärkeitä seikkoja päiväkeskuksen toiminnassa asiakkaille olivat saunomismahdollisuudet, sosiaalinen kanssakäyminen, palveluiden käyttömahdollisuudet sekä monipuolinen virikeohjelma. Ohjaajien haastatteluissa käytiin läpi asiakkaiden palaute ja ideoitiin toimintaa. Ohjaajien kehittämisehdotukset liittyivät paitsi työhön asiakkaiden parissa myös työn kehittämiseen. Johdon edustajan haastattelussa käytiin läpi asiakkaiden ja ohjaajien antamaa palautetta. Haastattelussa ilmeni päivätoiminnan rooli palvelukentässä sekä yhteistyösuhteet. Kehittämisehdotuksia päivätoiminnalle antoivat asiakkaat, ohjaajat, johdon edustaja sekä kirjoittaja opiskelutovereidensa ja opinnäytetyön ohjaavan opettajan kera. Kehittämisehdotukset liittyivät erityisesti viriketoimintaan, mutta myös työn suunnittelu ja toiminnan kehittäminen virittivät ideoita. Kokonaisvaltainen ote päivätoiminnan tuottamisessa nousi tässä tutkimuksessa esille laadun ilmentäjänä. Asiakaslähtöisyys päivätoiminnassa varmistuu asiakkaiden toiveiden kuuntelemisella ja syventymällä niiden toteuttamisen mahdollisuuksien etsimiseen.