ASIAKASTOIMITUSTEN HALLINNAN KEHITTÄMINEN
Nevala, Sauli (2011)
Nevala, Sauli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018955
Tiivistelmä
Yritysten toiminta on globalisoitunut ja niiltä edellytetään tehokkuuden lisäksi enemmän joustavuutta, yhteistoimintakykyä sekä laajempien ja monitahoisempien kokonaisuuksien hallintaa.
Tämä on osaltaan vaikuttanut siihen, että projektimuotoisen työn määrä on kasvanut. Projektit ovat tulleet selkeyttämään työskentelyä ja itse projektinhallinnan merkitys kilpailutekijänä on korostunut.
Opinnäytetyö tehtiin Millog Oy:n toimeksiannosta ja sen tavoitteena oli suunnitella asejärjestelmämodifikaation
toteutus ja laatia siitä projektisuunnitelma. Työn toisena tavoitteena oli esittää toimenpiteitä projektitoiminnan kehittämiseksi.
Työssä perehdyttiin projektiteoriaan, projektijohtamiseen ja sen kehittämiseen. Asiakastoimituksen toteutus suunniteltiin projektiryhmän toimenpitein opinnäytetyön tekijän toimiessa
projektipäällikkönä. Asiakastoimitusten hallinnan nykytilaa selvitettiin havainnoimalla, haastatteluin sekä perehtymällä toimintajärjestelmän kuvauksiin.
Työn tulokset osoittivat, että yritykseltä puuttuvat projektien läpiviemistä tukevat ohjeistot, menettelyt ja prosessikuvaukset. Tämä oli osin odotettuakin huomioiden yrityksen lyhyt toimintahistoria. Käytännössä tämä ilmeni muun muassa projektiorganisaation tehottomana työskentelynä sekä epätietoisuutena päämääristä ja tavoitteista. Toisaalta myös asiakastoimituksen ohjauksessa oli nähtävissä selkeää kehittämistarvetta ja työkalullisia puutteita. Projektien yleisten ongelmien ja työssä esiinnousseiden yksittäisilmiöiden väliltä löytyi myös selkeä yhtäläisyys.
Työn johtopäätöksenä todettiin, että projektitoiminnallisuutta tulee kehittää laatimalla selkeät
ohjeistot, menettelyt ja prosessikuvaukset. Toisaalta myös projektihallinnan työkalujen käyttöönottoa tulee laajentaa ja henkilöstöä kouluttaa niiden käyttöön. Lisäksi projektipäälliköiden valmennusta tulee jatkaa ja projektikokemuksia tulee hyödyntää tulevissa projekteissa.
Tämä on osaltaan vaikuttanut siihen, että projektimuotoisen työn määrä on kasvanut. Projektit ovat tulleet selkeyttämään työskentelyä ja itse projektinhallinnan merkitys kilpailutekijänä on korostunut.
Opinnäytetyö tehtiin Millog Oy:n toimeksiannosta ja sen tavoitteena oli suunnitella asejärjestelmämodifikaation
toteutus ja laatia siitä projektisuunnitelma. Työn toisena tavoitteena oli esittää toimenpiteitä projektitoiminnan kehittämiseksi.
Työssä perehdyttiin projektiteoriaan, projektijohtamiseen ja sen kehittämiseen. Asiakastoimituksen toteutus suunniteltiin projektiryhmän toimenpitein opinnäytetyön tekijän toimiessa
projektipäällikkönä. Asiakastoimitusten hallinnan nykytilaa selvitettiin havainnoimalla, haastatteluin sekä perehtymällä toimintajärjestelmän kuvauksiin.
Työn tulokset osoittivat, että yritykseltä puuttuvat projektien läpiviemistä tukevat ohjeistot, menettelyt ja prosessikuvaukset. Tämä oli osin odotettuakin huomioiden yrityksen lyhyt toimintahistoria. Käytännössä tämä ilmeni muun muassa projektiorganisaation tehottomana työskentelynä sekä epätietoisuutena päämääristä ja tavoitteista. Toisaalta myös asiakastoimituksen ohjauksessa oli nähtävissä selkeää kehittämistarvetta ja työkalullisia puutteita. Projektien yleisten ongelmien ja työssä esiinnousseiden yksittäisilmiöiden väliltä löytyi myös selkeä yhtäläisyys.
Työn johtopäätöksenä todettiin, että projektitoiminnallisuutta tulee kehittää laatimalla selkeät
ohjeistot, menettelyt ja prosessikuvaukset. Toisaalta myös projektihallinnan työkalujen käyttöönottoa tulee laajentaa ja henkilöstöä kouluttaa niiden käyttöön. Lisäksi projektipäälliköiden valmennusta tulee jatkaa ja projektikokemuksia tulee hyödyntää tulevissa projekteissa.