Varmuuskopiointipalvelu
Immonen, Antti (2011)
Immonen, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018941
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi jyväskyläläinen Isoweli Oy, jonka toimenkuvaan kuuluu yrityksille tarjottavat kokonaisvaltaiset ATK-palvelut. Työn tavoitteena oli yhtenäistää ja monipuolistaa Isoweli Oy:n käytössä olevaa varmuuskopiointipalvelua. Pienille yrityksille suunnatulle yhtenäistetylle, yksinkertaiselle, itsenäiselle ja toimivalle varmuuskopiointiratkaisulle oli selvä tarve, ja siitä tarpeesta lähdettiin liikkeelle. Tutkimuksessa selvitettiin erilaisten yrityksille teetettyjen kyselyiden pohjalta tiedostojen häviämisen ja varmuuskopiointityylien vaikutuksia ja kustannuksia yrityksen toimintaan ja tältä pohjalta perusteltiin kysymys: "Miksi kannattaa varmuuskopioida?".
Lisäksi kuvattiin, miksi jatkuva varmistus (CDP) valittiin varmuuskopiointitekniikaksi sekä mitä ohjelmaa Isoweli Oy aikoo käyttää asiakasyrityksissä, paljastamatta kuitenkaan yksityiskohtia käyttöön tulevan tuotteen sisällöstä ja tekniikoista. Työssä tuotettiin ohjeistus Isoweli Oy:n
asentajille ja helpdeskiin valitun ohjelman asennuksesta sekä asiakkaille ohjeistus tiedostojen palautuksesta ja tiedostojen lisäyksestä varmuuskopiointityöhön. Ohjeiden ja valitun ohjelman avulla pyritään saamaan Isoweli Oy:n helpdeskin toimintaa tehostettua ja yhtenäistettyä sekä samalla alentaa asiakkaiden ohjelman käyttökynnystä.
Lisäksi kuvattiin, miksi jatkuva varmistus (CDP) valittiin varmuuskopiointitekniikaksi sekä mitä ohjelmaa Isoweli Oy aikoo käyttää asiakasyrityksissä, paljastamatta kuitenkaan yksityiskohtia käyttöön tulevan tuotteen sisällöstä ja tekniikoista. Työssä tuotettiin ohjeistus Isoweli Oy:n
asentajille ja helpdeskiin valitun ohjelman asennuksesta sekä asiakkaille ohjeistus tiedostojen palautuksesta ja tiedostojen lisäyksestä varmuuskopiointityöhön. Ohjeiden ja valitun ohjelman avulla pyritään saamaan Isoweli Oy:n helpdeskin toimintaa tehostettua ja yhtenäistettyä sekä samalla alentaa asiakkaiden ohjelman käyttökynnystä.