Opinnäytetyö luovien menetelmien käyttämisestä Jyväskylän kaupungin pitkäaikaishoidossa
Vähä-Mustajärvi, Katri; Kumpula, Sinikka (2011)
Vähä-Mustajärvi, Katri
Kumpula, Sinikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918923
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin hoitohenkilökunnan näkemyksiä luovien menetelmien käyttämisestä Jyväskylän kaupungin ikääntyneiden pitkäaikaishoidon yksiköissä. Opinnäytetyö on osa Jyväskylän ammattikorkeakoulun koordinoimaa Lysti, Luovaa toimintaa sosiaali- ja terveysalalle –hanketta. Opinnäytetyön pääongelmana oli: Mitkä tekijät selittävät luovien menetelmien käyttämistä pitkä-aikaishoidon henkilökunnan näkökulmasta?
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Kyselyssä oli mukana myös muutamia avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastaajat valittiin ositettua otantaa käyttäen ja kysely kohdistettiin Jyväskylän kaupungin Keljon, Kinkomaan ja Puuppolan pitkäaikaishoidon yksiköiden henkilökunnalle. Kyselytutkimus toteutettiin Digium-kyselyn avulla. Kyselyn tuloksia analysoitiin Digium-ohjelman laskemien prosenttien ja taulukoiden avulla.
Luovista menetelmistä käytettiin erityisesti puhe- ja tunnetyötä, muistelua ja musiikkia, joita kaikkia voidaan käyttää hoitotoimien yhteydessä. Suurin osa vastaajista ei ollut osallistunut luovien menetelmien koulutuksiin. Koulutuksen puute voi selittää monimutkaisempien luovien menetelmien kuten teatterin, kirjallisuuden tai kirjoittamisen käyttämättömyyttä pitkäaikaishoidossa. Suurimmiksi esteiksi luovien menetelmien käyttämisessä koettiin mm. aikapula, henkilökunnan vähyys ja taloudelliset resurssit. Luovien menetelmien koulutuksille ja erityisesti liikuntaan, musiikkiin ja muistelutyöhön liittyville koulutuksille oli tarvetta, sillä koulutusta ei ole ollut riittävästi tarjolla ja luovia menetelmiä ei tunneta riittävästi.
Luovien menetelmien käyttämistä pitäisi lisätä kyselymme mukaan hoitotyössä, eikä työyhteisön tai esimiehen asenteen nähty olevan tälle esteenä. Luovat menetelmät soveltuvat kyselyn mukaan hyvin hoitotyöhön. Luovat menetelmät edistävät asiakkaiden terveyttä sekä työntekijöiden työmotivaatiota ja työssäjaksamista. Kyselyssä nousi esiin uudenlaisia tapoja järjestää luovaa toimintaa pitkäaikaishoidossa kuten opiskelijoiden järjestämät toimintatuokiot ja yhden henkilön irrottaminen päivittäisestä hoitotyöstä luovien menetelmien järjestämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Kyselyssä oli mukana myös muutamia avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastaajat valittiin ositettua otantaa käyttäen ja kysely kohdistettiin Jyväskylän kaupungin Keljon, Kinkomaan ja Puuppolan pitkäaikaishoidon yksiköiden henkilökunnalle. Kyselytutkimus toteutettiin Digium-kyselyn avulla. Kyselyn tuloksia analysoitiin Digium-ohjelman laskemien prosenttien ja taulukoiden avulla.
Luovista menetelmistä käytettiin erityisesti puhe- ja tunnetyötä, muistelua ja musiikkia, joita kaikkia voidaan käyttää hoitotoimien yhteydessä. Suurin osa vastaajista ei ollut osallistunut luovien menetelmien koulutuksiin. Koulutuksen puute voi selittää monimutkaisempien luovien menetelmien kuten teatterin, kirjallisuuden tai kirjoittamisen käyttämättömyyttä pitkäaikaishoidossa. Suurimmiksi esteiksi luovien menetelmien käyttämisessä koettiin mm. aikapula, henkilökunnan vähyys ja taloudelliset resurssit. Luovien menetelmien koulutuksille ja erityisesti liikuntaan, musiikkiin ja muistelutyöhön liittyville koulutuksille oli tarvetta, sillä koulutusta ei ole ollut riittävästi tarjolla ja luovia menetelmiä ei tunneta riittävästi.
Luovien menetelmien käyttämistä pitäisi lisätä kyselymme mukaan hoitotyössä, eikä työyhteisön tai esimiehen asenteen nähty olevan tälle esteenä. Luovat menetelmät soveltuvat kyselyn mukaan hyvin hoitotyöhön. Luovat menetelmät edistävät asiakkaiden terveyttä sekä työntekijöiden työmotivaatiota ja työssäjaksamista. Kyselyssä nousi esiin uudenlaisia tapoja järjestää luovaa toimintaa pitkäaikaishoidossa kuten opiskelijoiden järjestämät toimintatuokiot ja yhden henkilön irrottaminen päivittäisestä hoitotyöstä luovien menetelmien järjestämiseen.