Alakoulun matematiikankirjan kuvituksen uudistaminen
Pitkänen, Pasi (2009)
Pitkänen, Pasi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906184005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906184005
Tiivistelmä
Tammen Matikkamatka–kirjasarja uudistuu. Sarjan nimi tulee olemaan Uusi Matikkamatka. Kirjasarja käsittää kaksitoista kirjaa, ja se uusitaan kuvitusta, kansitypografiaa ja taittoa myöten. Sisältö pysyy samana. Matikkamatka on alakoulujen opettajien hyväksi toteama oppikirjasarja, mutta sen yleisilme on todettu liian levottomaksi ja täyteenahdetuksi. Uusi Matikkamatka–kirjasarjan tavoitteena on olla selkeämpi ja havainnollisempi kuin edeltäjänsä. Tammen tavoitteena on nostaa oppikirjasarjansa myyntiä uudistuksen myötä.
Opinnäytetyön aihe rajattiin kolmannen luokan kevätlukukauden Uusi Matikkamatka -kirjan kuvituksen tekemiseen. Typografiaa, taittoa ja teknistä kuvitusta ei käsitelty, sillä tekijä ei päässyt niihin vaikuttamaan. Vanha kuvitus oli sekavaa, liian täyteen ahdettua ja epäselvää. Uuden kuvituksen tavoitteena oli olla selkeämpää ja oppimaan kannustavampaa kuin vanha kuvitus.
Kuvitustyö lähti liikkeelle hahmosuunnittelusta, joka tehtiin syyslukukauden kirjaa varten. Kuvitustekniikka ja tyyli lyötiin myös lukkoon tässä vaiheessa, joskin kuvittaja selkeytti tyyliään kevätlukukauden kirjaa varten. Kuvitusprojektiin kuului yhteensä noin 450 kuvaa. Kuvat luonnosteltiin, piirrettiin puhtaaksi lyijykynällä, siistittiin tietokoneella ja lopuksi väritettiin digitaalisesti.
Opinnäytetyön tutkinnallisen osion johtopäätökseksi saatiin, että ihanteellinen alakoululaisille suunnattu oppikirjankuvitus on selkeää värikuvitusta, joka on viivapiirrostettu. Perspektiivi ja varjostus luovat tilavaikutelmaa ja näin lähentävät opiskelijaa kirjan maailmaan. Koululaisen kontakti hahmoihin motivoi. Koulukirjan kuvituksen suunnittelun tulisi edetä käsi kädessä kirjan muun sisällön suunnittelun kanssa.
Kuvitustyö valmistui ajallaan ja asiakas oli siihen tyytyväinen. Kuvittaja onnistui täyttämään itsensä ja asiakkaan asettamat tavoitteet. Uusi kuvitus on selkeämpää ja oppimaan kannustavampaa kuin vanha kuvitus. Uusi kirja on yleisilmeeltään niin taittonsa kuin kuvituksenkin puolesta ilmavampi, raikkaampi ja helpommin lähestyttävä kuin vanha.
Opinnäytetyön aihe rajattiin kolmannen luokan kevätlukukauden Uusi Matikkamatka -kirjan kuvituksen tekemiseen. Typografiaa, taittoa ja teknistä kuvitusta ei käsitelty, sillä tekijä ei päässyt niihin vaikuttamaan. Vanha kuvitus oli sekavaa, liian täyteen ahdettua ja epäselvää. Uuden kuvituksen tavoitteena oli olla selkeämpää ja oppimaan kannustavampaa kuin vanha kuvitus.
Kuvitustyö lähti liikkeelle hahmosuunnittelusta, joka tehtiin syyslukukauden kirjaa varten. Kuvitustekniikka ja tyyli lyötiin myös lukkoon tässä vaiheessa, joskin kuvittaja selkeytti tyyliään kevätlukukauden kirjaa varten. Kuvitusprojektiin kuului yhteensä noin 450 kuvaa. Kuvat luonnosteltiin, piirrettiin puhtaaksi lyijykynällä, siistittiin tietokoneella ja lopuksi väritettiin digitaalisesti.
Opinnäytetyön tutkinnallisen osion johtopäätökseksi saatiin, että ihanteellinen alakoululaisille suunnattu oppikirjankuvitus on selkeää värikuvitusta, joka on viivapiirrostettu. Perspektiivi ja varjostus luovat tilavaikutelmaa ja näin lähentävät opiskelijaa kirjan maailmaan. Koululaisen kontakti hahmoihin motivoi. Koulukirjan kuvituksen suunnittelun tulisi edetä käsi kädessä kirjan muun sisällön suunnittelun kanssa.
Kuvitustyö valmistui ajallaan ja asiakas oli siihen tyytyväinen. Kuvittaja onnistui täyttämään itsensä ja asiakkaan asettamat tavoitteet. Uusi kuvitus on selkeämpää ja oppimaan kannustavampaa kuin vanha kuvitus. Uusi kirja on yleisilmeeltään niin taittonsa kuin kuvituksenkin puolesta ilmavampi, raikkaampi ja helpommin lähestyttävä kuin vanha.