Arkea, ammattitaitoa ja yhteistyötä : työntekijöiden kokemuksia käytöshäiriöisten nuorten hoidosta koulukodissa
Haunia, Henna (2011)
Haunia, Henna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121718732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121718732
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Haunia, Henna. Arkea, ammattitaitoa ja yhteistyötä : työntekijöiden kokemuksia käytöshäiriöisten nuorten hoidosta koulukodissa. Helsinki, syksy 2011. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (YAMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia koulukodissa tapahtuvaan käytöshäiriöisten nuorten hoitoon liittyviä työmenetelmiä ja kehittämisen tarpeita. Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus. Aineisto kerättiin viidestä koulukodin työntekijästä kootun moniammatillisen ryhmän haastatteluista. Ryhmä kokoontui kolme kertaa keskustelemaan käytöshäiriöisten nuorten hoitoon liittyvistä toi-mintakäytännöistä. Itse olin ryhmässä mukana tutkimuksen tekijän ja koulukodin ohjaajan roolissa.
Ensimmäisellä kokoontumiskerralla keskustelun pohjana oli swot-analyysi, jonka tehtävänä oli hahmottaa käytöshäiriöisten nuorten hoitotyön vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Toimintatutkimuksellisuus toteutui haastattelun aineiston palauttamisessa ryhmälle kommentointia varten yhteisten kokoontumiskertojen alussa. Tarkasti litteroitujen haastattelujen tuottama aineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Analyysin teoria nousi koulukodin perustehtävästä, joka on hoito, kasvatus ja opetus. Näiden lisäksi aineistosta kirjoitettiin erillisiksi luvuiksi koulukodin ulkopuoliset suhteet perheeseen ja sosiaalityöntekijöihin sekä kehittämisen kohteet.
Haastatteluissa tärkeiksi käytöshäiriöisten nuorten hoidon elementeiksi nousivat arjen rakenne, koulunkäynti, sijoituksen suunnitelmallisuus ja ammattitaitoinen henkilökunta. Omaohjaajatyöskentely oli toimintaa jossa nuori oli mahdollista kohdata yksilöllisemmin. Kasvatuksella pyrittiin synnyttämään taitoja, joiden avulla oli mahdollista liittyä vahvemmin yhteiskuntaan. Koulunkäynti oli monilla yksilöllistettyä ja opiskelun tukeminen oli koulun lisäksi koko yhteisön tehtävä. Yhteistyötä vanhempien kanssa pidettiin tärkeänä koulukotisijoituksen onnistumisen kannalta.
Tehdyn toimintatutkimuksen perusteella kehittämisen kohteiksi koulukotityössä nousivat jälkihuollon kehittäminen koulukotisijoituksen aikana ja jälkeen, henkilökunnan psykiatrisen osaamisen ja hoidollisuuden lisääminen, ammattitaidon tukeminen, yhteistyö psykiatrisen hoitojärjestelmän kanssa sekä keinot todentaa sijoittaville tahoille hoidon laatu ja tuloksellisuus.
Työmenetelmien tutkiminen on tärkeää, jotta toimintakäytännöt voisivat avuksi lastensuojelun asiakkaille syrjäytymiskehityksen estämiseksi tai pysäyttämiseksi. Tämän tutkimusraportin annan työyhteisöni käyttöön.
Asiasanat: lastensuojelu, koulukodit, käyttäytymishäiriöt, hoitomenetelmät, kehittäminen, moniammatillisuus, toimintatutkimus.
Haunia, Henna. Arkea, ammattitaitoa ja yhteistyötä : työntekijöiden kokemuksia käytöshäiriöisten nuorten hoidosta koulukodissa. Helsinki, syksy 2011. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (YAMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia koulukodissa tapahtuvaan käytöshäiriöisten nuorten hoitoon liittyviä työmenetelmiä ja kehittämisen tarpeita. Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus. Aineisto kerättiin viidestä koulukodin työntekijästä kootun moniammatillisen ryhmän haastatteluista. Ryhmä kokoontui kolme kertaa keskustelemaan käytöshäiriöisten nuorten hoitoon liittyvistä toi-mintakäytännöistä. Itse olin ryhmässä mukana tutkimuksen tekijän ja koulukodin ohjaajan roolissa.
Ensimmäisellä kokoontumiskerralla keskustelun pohjana oli swot-analyysi, jonka tehtävänä oli hahmottaa käytöshäiriöisten nuorten hoitotyön vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Toimintatutkimuksellisuus toteutui haastattelun aineiston palauttamisessa ryhmälle kommentointia varten yhteisten kokoontumiskertojen alussa. Tarkasti litteroitujen haastattelujen tuottama aineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Analyysin teoria nousi koulukodin perustehtävästä, joka on hoito, kasvatus ja opetus. Näiden lisäksi aineistosta kirjoitettiin erillisiksi luvuiksi koulukodin ulkopuoliset suhteet perheeseen ja sosiaalityöntekijöihin sekä kehittämisen kohteet.
Haastatteluissa tärkeiksi käytöshäiriöisten nuorten hoidon elementeiksi nousivat arjen rakenne, koulunkäynti, sijoituksen suunnitelmallisuus ja ammattitaitoinen henkilökunta. Omaohjaajatyöskentely oli toimintaa jossa nuori oli mahdollista kohdata yksilöllisemmin. Kasvatuksella pyrittiin synnyttämään taitoja, joiden avulla oli mahdollista liittyä vahvemmin yhteiskuntaan. Koulunkäynti oli monilla yksilöllistettyä ja opiskelun tukeminen oli koulun lisäksi koko yhteisön tehtävä. Yhteistyötä vanhempien kanssa pidettiin tärkeänä koulukotisijoituksen onnistumisen kannalta.
Tehdyn toimintatutkimuksen perusteella kehittämisen kohteiksi koulukotityössä nousivat jälkihuollon kehittäminen koulukotisijoituksen aikana ja jälkeen, henkilökunnan psykiatrisen osaamisen ja hoidollisuuden lisääminen, ammattitaidon tukeminen, yhteistyö psykiatrisen hoitojärjestelmän kanssa sekä keinot todentaa sijoittaville tahoille hoidon laatu ja tuloksellisuus.
Työmenetelmien tutkiminen on tärkeää, jotta toimintakäytännöt voisivat avuksi lastensuojelun asiakkaille syrjäytymiskehityksen estämiseksi tai pysäyttämiseksi. Tämän tutkimusraportin annan työyhteisöni käyttöön.
Asiasanat: lastensuojelu, koulukodit, käyttäytymishäiriöt, hoitomenetelmät, kehittäminen, moniammatillisuus, toimintatutkimus.