Koulukuraattori nuorten hyvinvoinnin tukijana : Kysely erään kokkolalaisen yläkoulun 8. ja 9. vuosiluokan oppilaille
Jänkä, Mia (2011)
Jänkä, Mia
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916327
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ajatuksia ja näkemyksiä koulukuraattorinpalveluista sekä miten oppilaat haluaisivat koulukuraattorinpalveluita kehittää. Laadukkailla ja nuorten tarpeisiin vastaavilla kuraattoripalveluilla voidaan ennaltaehkäistä ja tukea nuorten hyvinvointia. Tutkimuksessani en keskity vain niihin, jotka ovat käyttäneet koulukuraattorinpalveluita, vaan tarkastelen aihetta yleisesti oppilaiden näkökulmasta.
Kohderyhmänä tutkimuksessani olivat 8. ja 9. vuosiluokan oppilaat, joista kummaltakin vuosiluokalta valittiin kaksi luokkaa tutkimukseen eli yhteensä tutkimukseen osallistui neljä luokkaa. Tutkimusaineiston keräsin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Toteutin kyselyn toukokuussa 2011 Länsipuiston yläkoululla. Kyselyyn vastasi yhteensä 71 oppilasta.
Tutkimukseni osoitti, että nuoret kokivat tärkeimmäksi hyvinvoinnin tekijäksi perheen ja ystävät. Lisäksi hyvinvoinnin katsottiin koostuvan rahasta, ruokavaliosta ja harrastuksista. Eniten kuraattorin tukea tarvittiin koulunkäyntiin, päihteisiin ja mielialaan liittyvissä asioissa. Hyvin monessa vastauksessa tuli ilmi, että kuraattorin työ oli oppilaille epäselvää. Oppilaat toivoivatkin, että kuraattori pitäisi oppitunteja tai kävisi välillä kertomassa työstään. Oppilaiden mielestä kuraattori näkyi hyvin vähän koulun arjessa. Kuraattorin luokse oppilaat kokivat tarvittaessa pääsevänsä hyvin.
Kohderyhmänä tutkimuksessani olivat 8. ja 9. vuosiluokan oppilaat, joista kummaltakin vuosiluokalta valittiin kaksi luokkaa tutkimukseen eli yhteensä tutkimukseen osallistui neljä luokkaa. Tutkimusaineiston keräsin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Toteutin kyselyn toukokuussa 2011 Länsipuiston yläkoululla. Kyselyyn vastasi yhteensä 71 oppilasta.
Tutkimukseni osoitti, että nuoret kokivat tärkeimmäksi hyvinvoinnin tekijäksi perheen ja ystävät. Lisäksi hyvinvoinnin katsottiin koostuvan rahasta, ruokavaliosta ja harrastuksista. Eniten kuraattorin tukea tarvittiin koulunkäyntiin, päihteisiin ja mielialaan liittyvissä asioissa. Hyvin monessa vastauksessa tuli ilmi, että kuraattorin työ oli oppilaille epäselvää. Oppilaat toivoivatkin, että kuraattori pitäisi oppitunteja tai kävisi välillä kertomassa työstään. Oppilaiden mielestä kuraattori näkyi hyvin vähän koulun arjessa. Kuraattorin luokse oppilaat kokivat tarvittaessa pääsevänsä hyvin.