"Ei sen niin väliä miltä näyttää, kunhan kaikilla on kivaa!" : Kasvattajien kokemukset ja näkemykset liikuntakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa
Nyrhinen, Suvi (2020)
Nyrhinen, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102092106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102092106
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia ja saada selville, miten varhaiskasvattajat to- teuttavat liikuntakasvatusta varhaiskasvatuksessa. Tavoitteenani oli saada selville erilaiset näkökulmat ja suhtautumistavat liikuntaa kohtaan sekä sen vaikutuksen omaan tapaan toteuttaa liikuntakasvatusta kokopäiväpedagogisesti. Toteutin tutki- muksen Seinäjoella Tikkuvuoren päiväkodissa keväällä 2020.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty sähköistä ky- selylomaketta käyttäen ja siihen vastasi 40 kasvattajasta 21 kasvattajaa. Kyselyyn vastattiin anonyymisti. Tämän opinnäytetyön tekijä työskenteli Tikkuvuoren päivä- kodissa varhaiskasvatuksen opettajan sijaisena tutkimuksen aikana.
Teoreettinen pohja muodostuu Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatussuunnitel- masta Meirän vasusta. Teoriaosuus käsittelee liikuntakasvatusta, liikunnan merki- tystä sekä aikuiselle että lapselle. Lisäksi nostan kasvattajan merkityksen esiin. Lii- kuntakasvatusta tapahtuu koko elinkaaren ajan. Varhaiskasvatuksessa liikuntakas- vatus on tavoitteellista ja monipuolista lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista tuke- vaa toimintaa.
Tutkimuksen tulosten yhteenvetona voidaan todeta, että liikuntaa voisi päiväkodissa olla enemmänkin. Usea kasvattaja koki, ettei itse liikuta lapsia tarpeeksi, vaan lasten liikunta on enemmänkin omaehtoisuuteen perustuvaa. Suurin este lasten liikunnan toteutumiseen varhaiskasvatuksessa on kasvattajan kielteinen asenne. Kielteinen asenne näkyy lapsen liikkumisen rajoituksena ja turhina kieltoina silloin, kun lapsi haluaa liikkua. Liikuntasalin käyttöä tulisi lisätä iltapäiviin. Kasvattajia olisi saatava enemmän liikkeelle lasten kanssa erityisesti ulkona ja erityisesti iltapäivällä. Liikun- nan ei tarvitse olla ohjattua vaan osallistuvan aikuisen tarjoamaa liikkumista ja lii- kuntaa. Työajan ulkopuolella liikkuminen koettiin hyvinvointia tukevaksi toiminnaksi. Tutkimus osoittautui tärkeäksi, koska koko Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuk- sessa tehty tutkimus keväällä teki samoja havaintoja liikunnan vähyydestä.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty sähköistä ky- selylomaketta käyttäen ja siihen vastasi 40 kasvattajasta 21 kasvattajaa. Kyselyyn vastattiin anonyymisti. Tämän opinnäytetyön tekijä työskenteli Tikkuvuoren päivä- kodissa varhaiskasvatuksen opettajan sijaisena tutkimuksen aikana.
Teoreettinen pohja muodostuu Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatussuunnitel- masta Meirän vasusta. Teoriaosuus käsittelee liikuntakasvatusta, liikunnan merki- tystä sekä aikuiselle että lapselle. Lisäksi nostan kasvattajan merkityksen esiin. Lii- kuntakasvatusta tapahtuu koko elinkaaren ajan. Varhaiskasvatuksessa liikuntakas- vatus on tavoitteellista ja monipuolista lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista tuke- vaa toimintaa.
Tutkimuksen tulosten yhteenvetona voidaan todeta, että liikuntaa voisi päiväkodissa olla enemmänkin. Usea kasvattaja koki, ettei itse liikuta lapsia tarpeeksi, vaan lasten liikunta on enemmänkin omaehtoisuuteen perustuvaa. Suurin este lasten liikunnan toteutumiseen varhaiskasvatuksessa on kasvattajan kielteinen asenne. Kielteinen asenne näkyy lapsen liikkumisen rajoituksena ja turhina kieltoina silloin, kun lapsi haluaa liikkua. Liikuntasalin käyttöä tulisi lisätä iltapäiviin. Kasvattajia olisi saatava enemmän liikkeelle lasten kanssa erityisesti ulkona ja erityisesti iltapäivällä. Liikun- nan ei tarvitse olla ohjattua vaan osallistuvan aikuisen tarjoamaa liikkumista ja lii- kuntaa. Työajan ulkopuolella liikkuminen koettiin hyvinvointia tukevaksi toiminnaksi. Tutkimus osoittautui tärkeäksi, koska koko Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuk- sessa tehty tutkimus keväällä teki samoja havaintoja liikunnan vähyydestä.