Auteur-teoria 2011 : Auteur-teoria ja ohjaajan asema elokuvassa
Korhonen, Minna (2011)
Korhonen, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618692
Tiivistelmä
Elokuva-alalla on paljon teorioita, erilaisia näkökulmia historiaan ja kritiikin eri lajeja. Auteur-teoria vahvistui uuden aallon aikana 1950-luvun lopulla, ja siitä muodostui yksi vallankumouksellisimmista teorioista, joka on vaikuttanut elokuvateollisuuteen ja varsinkin ohjaajan asemaan elokuvassa.
Tutkin tässä opinnäytetyössäni minkälaisia sääntöjä auteur-teoria asetti ja millä perusteella ohjaaja voitiin määritellä auteur-ohjaajaksi. Auteur-ohjaajalla tuli olla persoonallinen ote työhönsä ja ohjaajan allekirjoitus tuli näkyä elokuvan tarinassa. Ohjaajan piti toimia auteur-teorian mukaan myös siis käsikirjoittajana. Tutkimalla ja uudelleen analysoimalla teorioita voimme löytää niistä keinoja joilla uudistaa jatkuvasti muuttuvaa elokuva-alaa ja sitä kautta määritellä miten haluamme itse toimia alalla. Auteur-teoria korosti elokuvan taiteellista asemaa, mutta halusi samalla kuroa umpeen taide-elokuvan ja viihde-elokuvan välistä kuilua. Vaikka nykyään monesti auteurismista puhutaan hyvin negatiiviseen sävyyn, on siitä havaittavissa hyviä puolia jotka kannustavat alalle uusia tekijöitä ja kehoittavat kaikkia tutkimaan elokuvia ja elokuva-alaa innostavalla otteella. Auteureja voidaan nykyään löytää myös muista elokuvan ryhmäläisistä – ohjaaja ei ole ainut auteur.
Tutkin tässä opinnäytetyössäni minkälaisia sääntöjä auteur-teoria asetti ja millä perusteella ohjaaja voitiin määritellä auteur-ohjaajaksi. Auteur-ohjaajalla tuli olla persoonallinen ote työhönsä ja ohjaajan allekirjoitus tuli näkyä elokuvan tarinassa. Ohjaajan piti toimia auteur-teorian mukaan myös siis käsikirjoittajana. Tutkimalla ja uudelleen analysoimalla teorioita voimme löytää niistä keinoja joilla uudistaa jatkuvasti muuttuvaa elokuva-alaa ja sitä kautta määritellä miten haluamme itse toimia alalla. Auteur-teoria korosti elokuvan taiteellista asemaa, mutta halusi samalla kuroa umpeen taide-elokuvan ja viihde-elokuvan välistä kuilua. Vaikka nykyään monesti auteurismista puhutaan hyvin negatiiviseen sävyyn, on siitä havaittavissa hyviä puolia jotka kannustavat alalle uusia tekijöitä ja kehoittavat kaikkia tutkimaan elokuvia ja elokuva-alaa innostavalla otteella. Auteureja voidaan nykyään löytää myös muista elokuvan ryhmäläisistä – ohjaaja ei ole ainut auteur.