Nätverksmarknadsföring ur försäljarens perspektiv: För- och nackdelar, risker och möjligheter
Zetter, Max; Silaste, Jesse (2021)
Zetter, Max
Silaste, Jesse
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082066
Tiivistelmä
Verkostomarkkinointi on ainutlaatuinen myyntitapa, josta harvalla ihmisellä on todellista käsitystä. Moni on varmasti kuullut erilaisista verkosto- markkinointiyrityksistä tai heidän myymistään tuotteista, mutta miltä verkostomarkkinoijan työ oikeasti näyttää? Tarkemmin, mitkä ovat verkostomarkkinoinnin parissa työskentelyn edut- ja haitat, ja minkälaisia uhkakuvia sekä mahdollisuuksia työssä on?
Opinnäytetyömme on jaettu kolmeen osaan: teoriaosuuteen, tutkimukseen ja tutkimustuloksiin. Teoriaosuus käsittelee mitä verkostomarkkinointi on ja sen etuja ja haittoja sekä sen riskejä ja mahdollisuuksia. Tutkimusosuus taas käsittelee alalla olevien myyjien näkemyksiä alan eduista ja haittapuolista sekä sen riskeistä ja mahdollisuuksista. Tulososiossa vertaamme teoriaa tutkimustuloksiin. Tämän työn tarkoitus on luoda parempi sekä selkeämpi kuva verkostomarkkinointialalla työskentelystä.
Työssämme olemme tehneet kvalitatiivisen tutkimuksen, jossa olemme haastatelleet alan myyjiä saadaksemme vastauksia tutkimuskysymyksiimme. Työmme teoriaosuudessa olemme käyttäneet tieteellisiä kirjoja sekä internetlähteitä. Lopputulos on vertailu teorian ja tutkimuksemme välillä verkostomarkkinointityön sisältämistä eduista ja haitoista sekä riskeistä ja mahdollisuuksista. Tutkimus osoitti, että verkostomarkkinoinnin edut kulkevat teorian ja tutkimuksen osalta vahvimmin käsi kädessä.
Opinnäytetyömme on jaettu kolmeen osaan: teoriaosuuteen, tutkimukseen ja tutkimustuloksiin. Teoriaosuus käsittelee mitä verkostomarkkinointi on ja sen etuja ja haittoja sekä sen riskejä ja mahdollisuuksia. Tutkimusosuus taas käsittelee alalla olevien myyjien näkemyksiä alan eduista ja haittapuolista sekä sen riskeistä ja mahdollisuuksista. Tulososiossa vertaamme teoriaa tutkimustuloksiin. Tämän työn tarkoitus on luoda parempi sekä selkeämpi kuva verkostomarkkinointialalla työskentelystä.
Työssämme olemme tehneet kvalitatiivisen tutkimuksen, jossa olemme haastatelleet alan myyjiä saadaksemme vastauksia tutkimuskysymyksiimme. Työmme teoriaosuudessa olemme käyttäneet tieteellisiä kirjoja sekä internetlähteitä. Lopputulos on vertailu teorian ja tutkimuksemme välillä verkostomarkkinointityön sisältämistä eduista ja haitoista sekä riskeistä ja mahdollisuuksista. Tutkimus osoitti, että verkostomarkkinoinnin edut kulkevat teorian ja tutkimuksen osalta vahvimmin käsi kädessä.