SAIRAANHOITAJIEN LÄÄKKEENMÄÄRÄÄMISEEN LIITTYVÄ OSAAMINEN : Osaamisen itsearviointi lisäkoulutuksen alkuvaiheessa
Viljakainen, Suvi; Alhainen, Anna-Riikka (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Viljakainen, Suvi
Alhainen, Anna-Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518517
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa lääkkeenmääräämiskoulutuksen aloittaneiden opiskelijoiden lääkkeenmääräämiseen liittyvää osaamisen tasoa lisäkoulutuksensa alkuvaiheessa. Tavoitteena oli tuottaa hyödynnettävää tietoa koulutusta järjestäville korkeakouluille sekä nostaa esille ne osa-alueet, joilla osaamista oli jo ennestään ja ne, joissa oli kehitettävää. Opiskelijat arvioivat osaamistaan eettisen ja juridisen, kliinisen tutkimisen ja terveydentilan arvioinnin, näyttöön perustuvan päätöksenteon sekä lääkehoitoon liittyvän osaamisen osa-alueilla.
Mittari kehitettiin Sairaanhoitajan lääkkeenmääräämiskoulutuksen suomalaisen korkeakouluverkoston asiantuntijoiden toimesta. Osaamista arvioitiin Visuaalisella Analogia-asteikolla (VAS). Janan ääripäissä olivat väittämät ”en lainkaan” ja ”erittäin hyvin”. Aineisto kerättiin vuoden 2011 aikana sähköisen Digium Enterprise-ohjelmiston avulla. Kysely lähetettiin kaikille lisäkoulutuksen aloittaneille henkilöille (N=115), heistä kyselyyn vastasi 92,2 % (n=106). Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin SPSS 19a-ohjelmiston avulla ja avoin-ten kysymysten vastaukset teemoiteltiin. Tulokset esitettiin keskiarvojen ja frekvenssien perusteella ja havainnollistettiin taulukoiden ja kuvioiden avulla.
Tulosten mukaan osaamista oli jo ennestään eniten eettisen ja juridisen osaamisen osa-alueella. Sairaanhoitajat arvioivat osaamisensa vahvimmaksi konsultoinnin tarpeen ja oman vastuun tunnistamisessa lääkkeenmäärääjänä. Kehitettävää oli etenkin lääkehoidon osaamiseen liittyvällä osa-alueella. Tulosten perusteella koulutusta tulisi kohdentaa farmakologian, anatomian ja fysiologian opetukseen, potilaan kliiniseen tutkimiseen sekä tutkimusnäyttöön perustuvan tiedon hyödyntämiseen.
Mittari kehitettiin Sairaanhoitajan lääkkeenmääräämiskoulutuksen suomalaisen korkeakouluverkoston asiantuntijoiden toimesta. Osaamista arvioitiin Visuaalisella Analogia-asteikolla (VAS). Janan ääripäissä olivat väittämät ”en lainkaan” ja ”erittäin hyvin”. Aineisto kerättiin vuoden 2011 aikana sähköisen Digium Enterprise-ohjelmiston avulla. Kysely lähetettiin kaikille lisäkoulutuksen aloittaneille henkilöille (N=115), heistä kyselyyn vastasi 92,2 % (n=106). Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin SPSS 19a-ohjelmiston avulla ja avoin-ten kysymysten vastaukset teemoiteltiin. Tulokset esitettiin keskiarvojen ja frekvenssien perusteella ja havainnollistettiin taulukoiden ja kuvioiden avulla.
Tulosten mukaan osaamista oli jo ennestään eniten eettisen ja juridisen osaamisen osa-alueella. Sairaanhoitajat arvioivat osaamisensa vahvimmaksi konsultoinnin tarpeen ja oman vastuun tunnistamisessa lääkkeenmäärääjänä. Kehitettävää oli etenkin lääkehoidon osaamiseen liittyvällä osa-alueella. Tulosten perusteella koulutusta tulisi kohdentaa farmakologian, anatomian ja fysiologian opetukseen, potilaan kliiniseen tutkimiseen sekä tutkimusnäyttöön perustuvan tiedon hyödyntämiseen.