Hoitopaikan valintaan vaikuttavat potilaan tiedolliset lähtökohdat ja tiedonsaanti Kuopion yliopistollisen sairaalan yleislääkäripäivystyksessä
Rossi, Varpu; Hagman, Tiina (2011)
Rossi, Varpu
Hagman, Tiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618651
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS)yhteydessä toimivan Kuopion kaupungin yleislääkäripäivystyksen asiakkaat kokevat tiedon saatavuuden ennen päivystyshoitoon hakeutumista sekä hoidon aikana. Hoidon sujuvuuden ja toimivuuden kannalta on tärkeää, että päivystyspalveluista tiedotetaan riittävästi. Myös tiedonsaannin turvaaminen päivystykseen hakeutuneelle asiakkaalle on merkittävä osa onnistunutta hoitoa. Tarkoituksena oli kartoittaa, mistä lähteistä asiakkaat saavat tietoa päivystävästä tahosta sekä tutkia päivystyshoidon aikaista tiedonkulkua hoitohenkilökunnan ja asiakkaan välillä.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla Kuopion yliopistollisen sairaalan yleislääkäripäivystyksessä 13–20.9.2011. Kyselyyn vastasi 45 potilasta. Kyselylomake sisälsi 28 kysymystä, joista 2 oli avoimia kysymyksiä. Vastaukset analysoitiin SPSS-19 for Windows tilastointi –ohjelmalla.
Tutkimustulosten mukaan yli puolet asiakkaista ei hakenut tietoa päivystävästä tahosta ennen hakeutumistaan yleislääkäripäivystykseen. Tieto päivystävästä tahosta saatiin usein yleisten tiedotusvälineiden sijaan omasta lähipiiristä tai sitä pidettiin yleisenä tietona. Vastanneiden mielestä Kuopion kaupunki ei tiedota riittävästi terveyspalveluistaan. Yli puolet vastaajista hakeutui
yleislääkäripäivystykseen, koska he eivät olleet saaneet aikaa omalääkärille. Yli puolet vastaajista hakeutui päivystykseen omasta ajatuksesta ilman lähetettä tai puhelinneuvontaa. Henkilökunnalta saatuun ohjaukseen ja tiedottamisen ymmärrettävyyteen oltiin enimmäkseen tyytyväisiä. Vastaajien mielestä he eivät päässeet, päivystykseen saavuttuaan, riittävän nopeasti keskustelemaan hoitohenkilökunnan kanssa. Asiakkaat pitivät odotusaikoja liian pitkinä ja hoitohenkilökunnan määrää liian pienenä.
Tulokset antavat uutta näkökulmaa päivystyspotilaan tiedonsaantiin ja hoidon aikaiseen tiedottamiseen liittyviin asioihin Kuopion yliopistollisen sairaalan yleislääkäripäivystyksessä. Tulosten avulla yleislääkäripäivystyksen toimivuutta ja potilastyytyväisyyttä voidaan kehittää.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla Kuopion yliopistollisen sairaalan yleislääkäripäivystyksessä 13–20.9.2011. Kyselyyn vastasi 45 potilasta. Kyselylomake sisälsi 28 kysymystä, joista 2 oli avoimia kysymyksiä. Vastaukset analysoitiin SPSS-19 for Windows tilastointi –ohjelmalla.
Tutkimustulosten mukaan yli puolet asiakkaista ei hakenut tietoa päivystävästä tahosta ennen hakeutumistaan yleislääkäripäivystykseen. Tieto päivystävästä tahosta saatiin usein yleisten tiedotusvälineiden sijaan omasta lähipiiristä tai sitä pidettiin yleisenä tietona. Vastanneiden mielestä Kuopion kaupunki ei tiedota riittävästi terveyspalveluistaan. Yli puolet vastaajista hakeutui
yleislääkäripäivystykseen, koska he eivät olleet saaneet aikaa omalääkärille. Yli puolet vastaajista hakeutui päivystykseen omasta ajatuksesta ilman lähetettä tai puhelinneuvontaa. Henkilökunnalta saatuun ohjaukseen ja tiedottamisen ymmärrettävyyteen oltiin enimmäkseen tyytyväisiä. Vastaajien mielestä he eivät päässeet, päivystykseen saavuttuaan, riittävän nopeasti keskustelemaan hoitohenkilökunnan kanssa. Asiakkaat pitivät odotusaikoja liian pitkinä ja hoitohenkilökunnan määrää liian pienenä.
Tulokset antavat uutta näkökulmaa päivystyspotilaan tiedonsaantiin ja hoidon aikaiseen tiedottamiseen liittyviin asioihin Kuopion yliopistollisen sairaalan yleislääkäripäivystyksessä. Tulosten avulla yleislääkäripäivystyksen toimivuutta ja potilastyytyväisyyttä voidaan kehittää.