Asiakaslähtöisen sponsoroinnin kehittäminen : Case: Timmi Software Oy
Sammalisto, Nita; Vierto, Veli-Matti (2011)
Sammalisto, Nita
Vierto, Veli-Matti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518485
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka Timmi Software Oy voi kehittää sponsorointiaan asiakaslähtöisesti. Lisäksi tavoitteena oli löytää keinoja yritysimagon lisäämiseen urheilusponsoroinnin kautta. Tärkeimpiä käsiteltäviä aihealueita olivat markkinointiviestintä ja sen alakäsite sponsorointi. Teoriaosuudessa pyrittiin tarkentamaan keinoja, kuinka sponsorointia tulisi rakentaa tuloksellisesti ja miten markkinointiviestinnän avulla voidaan parantaa yritysimagoa.
Tutkimusosuus kohdistettiin toimeksiantajan kunta-asiakkaille ja se toteutettiin kvalitatiivisella kyselylomakkeella. Tavoitteena oli kartoittaa mielipiteitä urheilusponsoroinnista sekä kuinka asiakkaat kokevat olemassa olevan yritysimagon. Tutkimuksessa selvitettiin missä urheilutoiminnassa mukana oleminen tukisi yrityksen imagoa ja kohteita joita sponsoroida.
Tulosten perusteella mielikuvat yrityksestä olivat hyviä, mutta yrityksen tarjoamat järjestelmät vaatisivat vielä kehittämistä. Vastausten mukaan, yritykselle luontainen tunnettuuden lisäämisen keino olisi urheilusponsorointi. Urheilutapahtumat sekä seurojen tai urheilijoiden tukeminen nostattaisi yrityksen statusta asiakkaiden keskuudessa. Tuloksista ilmeni, kuinka kohderyhmä kannattaa nuorisourheilua ja kuinka nuorten tukemisen kautta saadaan enemmän kannettua yhteiskunnallista vastuuta, joka parantaa yrityksestä muodostuvaa mielikuvaa.
Tulosten mukaan, Timmi Software Oy:n tulisi suunnitella rakentavasti asiakaslähtöistä sponsorointiaan sekä hyödyntää sponsorointia asiakkuuksien kehittämiseen sidosryhmälähtöisesti. Tavoitteet tulisi määritellä tarkasti sponsorointisopimuksia laadittaessa sekä miettiä huolellisesti valittavat sponsoroitavat kohteet ennen yhteistyösopimuksia. Asiakkaiden kanssa käytävää viestintää voidaan vielä kehittää koskien järjestelmien kehittämistä sekä koskien yrityksen sisällä tapahtuvia muutoksia. Viestinnän tulisi olla selkeämpää, jotta asiakas tietää missä mennään. Yrityksen tulisi tarkastella sen kokonaisviestintää ja varmistaa, että sen antama mielikuva yrityksestä on yhtenäinen kaikessa sen markkinointiviestinnässä.
Tutkimusosuus kohdistettiin toimeksiantajan kunta-asiakkaille ja se toteutettiin kvalitatiivisella kyselylomakkeella. Tavoitteena oli kartoittaa mielipiteitä urheilusponsoroinnista sekä kuinka asiakkaat kokevat olemassa olevan yritysimagon. Tutkimuksessa selvitettiin missä urheilutoiminnassa mukana oleminen tukisi yrityksen imagoa ja kohteita joita sponsoroida.
Tulosten perusteella mielikuvat yrityksestä olivat hyviä, mutta yrityksen tarjoamat järjestelmät vaatisivat vielä kehittämistä. Vastausten mukaan, yritykselle luontainen tunnettuuden lisäämisen keino olisi urheilusponsorointi. Urheilutapahtumat sekä seurojen tai urheilijoiden tukeminen nostattaisi yrityksen statusta asiakkaiden keskuudessa. Tuloksista ilmeni, kuinka kohderyhmä kannattaa nuorisourheilua ja kuinka nuorten tukemisen kautta saadaan enemmän kannettua yhteiskunnallista vastuuta, joka parantaa yrityksestä muodostuvaa mielikuvaa.
Tulosten mukaan, Timmi Software Oy:n tulisi suunnitella rakentavasti asiakaslähtöistä sponsorointiaan sekä hyödyntää sponsorointia asiakkuuksien kehittämiseen sidosryhmälähtöisesti. Tavoitteet tulisi määritellä tarkasti sponsorointisopimuksia laadittaessa sekä miettiä huolellisesti valittavat sponsoroitavat kohteet ennen yhteistyösopimuksia. Asiakkaiden kanssa käytävää viestintää voidaan vielä kehittää koskien järjestelmien kehittämistä sekä koskien yrityksen sisällä tapahtuvia muutoksia. Viestinnän tulisi olla selkeämpää, jotta asiakas tietää missä mennään. Yrityksen tulisi tarkastella sen kokonaisviestintää ja varmistaa, että sen antama mielikuva yrityksestä on yhtenäinen kaikessa sen markkinointiviestinnässä.