Kädet savessa : Keramiikan oppimateriaali kuvataidekoulujen opettajille
Kallio, Miia (2011)
Kallio, Miia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518550
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on ollut keramiikan valmistusta koskevan oppimateriaalin laatiminen kuvataidekoulujen opettajien tarpeisiin. Työn tavoitteena on ollut kartoittaa kuvataidekoulujen opettajien tarve keramiikan oppimateriaalille, laatia oppimateriaali opettajien tarpeita vastaavaksi sekä selvittää laaditun oppimateriaalin käytettävyyttä kuvataidekoulujen toimintaympäristössä. Opinnäytetyö on kvalitatiiviseen tutkimukseen kiinnittyvä kehittämishanke.
Kuvataidekoulut ovat taiteen perusopetusta kuvataiteen alalla antavia kouluja. Keramiikka kuuluu yhtenä opetettavana kuvataiteen osa-alueena opetushallituksen määrittelemien taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteisiin. Kuvataidekoulujen opettajien osaamisen taso keramiikan suhteen vaihtelee huomattavasti. Kuvataidekoulujen opettajat ovat kuvataideopettajia tai kuvataiteilijoita, joista kummallakaan opettajaryhmällä ei välttämättä ole oman koulutuksensa perusteella hankittua keramiikan osaamista. Laadittu oppimateriaali täydentää kuvataidekoulujen opettajien keramiikkatietoutta. Kuvataidekoulujen opettajien tarpeita koskien keramiikan oppimateriaalia on selvitetty kyselyn ja teemahaastattelujen avulla. Lisäksi oppimateriaalin käytettävyyttä on tutkittu haastattelujen avulla. Opinnäytetyön tulosten perusteella laadittu oppimateriaali vastaa hyvin kuvataidekoulun opettajien tarpeita ja on käytettävissä laajemminkin.
Oppimiskäsitys kuvataidekouluissa on sosiokonstruktivistinen. Oppiminen kuvataidekoulussa tapahtuu Vygotskyn määrittelemällä lähikehityksen vyöhykkeellä. Opettajan roolina on ohjata oppilaan työskentelyprosessia kohti onnistumisen kokemuksia. Teoreettisessa viitekehyksessä on huomioitu Yrjö Engeströmin toimintajärjestelmämalli, jonka avulla voidaan tutkia ja mallintaa yhteisölliseen toimintaan liittyviä muutosprosesseja. Toimintajärjestelmässä ilmenevät ristiriidat laukaisevat muutosprosessin, joka voi näkyä esimerkiksi kuvataidekoulun opettajien täydennyskoulutuksena.
Kuvataidekoulut ovat taiteen perusopetusta kuvataiteen alalla antavia kouluja. Keramiikka kuuluu yhtenä opetettavana kuvataiteen osa-alueena opetushallituksen määrittelemien taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteisiin. Kuvataidekoulujen opettajien osaamisen taso keramiikan suhteen vaihtelee huomattavasti. Kuvataidekoulujen opettajat ovat kuvataideopettajia tai kuvataiteilijoita, joista kummallakaan opettajaryhmällä ei välttämättä ole oman koulutuksensa perusteella hankittua keramiikan osaamista. Laadittu oppimateriaali täydentää kuvataidekoulujen opettajien keramiikkatietoutta. Kuvataidekoulujen opettajien tarpeita koskien keramiikan oppimateriaalia on selvitetty kyselyn ja teemahaastattelujen avulla. Lisäksi oppimateriaalin käytettävyyttä on tutkittu haastattelujen avulla. Opinnäytetyön tulosten perusteella laadittu oppimateriaali vastaa hyvin kuvataidekoulun opettajien tarpeita ja on käytettävissä laajemminkin.
Oppimiskäsitys kuvataidekouluissa on sosiokonstruktivistinen. Oppiminen kuvataidekoulussa tapahtuu Vygotskyn määrittelemällä lähikehityksen vyöhykkeellä. Opettajan roolina on ohjata oppilaan työskentelyprosessia kohti onnistumisen kokemuksia. Teoreettisessa viitekehyksessä on huomioitu Yrjö Engeströmin toimintajärjestelmämalli, jonka avulla voidaan tutkia ja mallintaa yhteisölliseen toimintaan liittyviä muutosprosesseja. Toimintajärjestelmässä ilmenevät ristiriidat laukaisevat muutosprosessin, joka voi näkyä esimerkiksi kuvataidekoulun opettajien täydennyskoulutuksena.