Vertailu suomalaisten ja ulkomaisten verkkokauppojen liiketoiminnallisista ominaisuuksista ostajan kannalta
Alapiha, Anne (2011)
Alapiha, Anne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218133
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää suomalaisista ja ulkomaisista verkkokaupoista ostamista ostajan näkökannalta. Verkkokaupoista ostaminen on kasvanut viime vuosien aikana niin Suomessa kuin ulkomailla, ja suomalaiset kuluttajat tekevät ostoksia yhä enemmän myös ulkomaisista verkkokaupoista.
Tutkimuksen kohteena olivat syyt, jotka vaikuttavat verkkokaupan valintaan ja mikä saa suomalaisen kuluttajan valitsemaan ulkomaalaisen verkkokaupan yhä useammin kotimaisen vaihtoehdon sijaan. Selvityksen kohteena oli myös ostavatko ulkomaalaiset kuluttajat suomalaisista verkkokaupoista ja onko ulkomaalaisella kuluttajalla edes mahdollisuuksia ostaa Suomesta. Tässä työssä tutkitaan myös, mikä vaikuttaa ostopäätökseen Suomesta ja ulkomailta ostettaessa.
Tutkimusmateriaaleina käytettiin elektroniseen liiketoimintaan liittyvää kirjallisuutta, verkkojulkaisuja ja artikkeleja sekä verkkokaupasta ostamisesta tehtyjä tutkimuksia.
Tuloksena todettiin, että suurin osa suomalaisista verkkokaupoista on toistaiseksi keskittynyt myymään vain Suomen alueelle samaan aikaan kun ulkomaalaiset verkkokaupat kilpailevat suomalaisista kuluttajista edullisemmilla hinnoillaan ja halvemmilla toimituskuluilla.
Tutkimuksen kohteena olivat syyt, jotka vaikuttavat verkkokaupan valintaan ja mikä saa suomalaisen kuluttajan valitsemaan ulkomaalaisen verkkokaupan yhä useammin kotimaisen vaihtoehdon sijaan. Selvityksen kohteena oli myös ostavatko ulkomaalaiset kuluttajat suomalaisista verkkokaupoista ja onko ulkomaalaisella kuluttajalla edes mahdollisuuksia ostaa Suomesta. Tässä työssä tutkitaan myös, mikä vaikuttaa ostopäätökseen Suomesta ja ulkomailta ostettaessa.
Tutkimusmateriaaleina käytettiin elektroniseen liiketoimintaan liittyvää kirjallisuutta, verkkojulkaisuja ja artikkeleja sekä verkkokaupasta ostamisesta tehtyjä tutkimuksia.
Tuloksena todettiin, että suurin osa suomalaisista verkkokaupoista on toistaiseksi keskittynyt myymään vain Suomen alueelle samaan aikaan kun ulkomaalaiset verkkokaupat kilpailevat suomalaisista kuluttajista edullisemmilla hinnoillaan ja halvemmilla toimituskuluilla.