Johtamisella kohti työn imun pysyvyyttä
Ingelin, Anu; Viitanen, Mari (2021)
Ingelin, Anu
Viitanen, Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082047
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli määritellä työn imun käsitettä ja sitä, miten työn imua voidaan kehittää vanhusten tehostetussa palveluasumisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa vanhustyön hoitajien kokemasta työn imusta ja siihen vaikuttavista vahvistavista tekijöistä. Tavoitteena oli myös etsiä ja tuottaa tietoa siitä, miten vanhustyön hoitajien työn imuun voi vaikuttaa positiivisesti johtamisen keinoin.
Opinnäytetyön aihe on tärkeä, sillä organisaatioissa on kyettävä niin yhteisölliseen, kuin yksilölliseen työn imun kokemisen johtamiseen. On mietittävä, miten voi ylläpitää hyvää työn imua kokevan työntekijän hyvinvointia, samoin kuin on mietittävä miten työn imua voi lisätä työntekijälle, joka sitä ei niin paljoa koe (Hakanen 2011: 23).
Laadullinen aineisto kerättiin haastattelemalla Betesda-säätiön vanhustyön tehostetun palveluasumisen hoitajia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Haastatteluista nousivat kaksi pääluokkaa, jotka olivat työn imun tunne ja asiakaslähtöinen johtaminen. Teemahaastatteluista saadut aineiston tulokset toimivat yhteiskehittämisen pohjana. Yhteiskehittämisen työpaja pidettiin vallitsevan Covid-19 tilanteen takia Microsoft Teams -sovelluksen kautta. Yhteiskehittämisen työpajaan osallistui Betesda-säätiön esihenkilöitä. Yhteiskehittämisen tuotoksena syntyi positiivisen oravanpyörän ylläpitäminen, joka vastasi osaltaan kolmanteen tutkimuskysymykseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työn imun tunnetta ylläpitää työyhteisön positiivinen ilmapiiri, johon sisältyy muun muassa auttamisen halu. Asiakaslähtöinen johtaminen nähtiin keskustelevana, tasapuolisena ja avoimena ilmapiirinä. Työn imun pysyvyyttä lisää positiivisen oravanpyörän ylläpitäminen. Työntekijöiden työn imun tunne lisääntyy, kun heidän tekemä työ huomioidaan ja siitä annetaan kiitosta. Tämä edellyttää sitä, että heidän tekemisistään ollaan kiinnostuneita.
Opinnäytetyön aihe on tärkeä, sillä organisaatioissa on kyettävä niin yhteisölliseen, kuin yksilölliseen työn imun kokemisen johtamiseen. On mietittävä, miten voi ylläpitää hyvää työn imua kokevan työntekijän hyvinvointia, samoin kuin on mietittävä miten työn imua voi lisätä työntekijälle, joka sitä ei niin paljoa koe (Hakanen 2011: 23).
Laadullinen aineisto kerättiin haastattelemalla Betesda-säätiön vanhustyön tehostetun palveluasumisen hoitajia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Haastatteluista nousivat kaksi pääluokkaa, jotka olivat työn imun tunne ja asiakaslähtöinen johtaminen. Teemahaastatteluista saadut aineiston tulokset toimivat yhteiskehittämisen pohjana. Yhteiskehittämisen työpaja pidettiin vallitsevan Covid-19 tilanteen takia Microsoft Teams -sovelluksen kautta. Yhteiskehittämisen työpajaan osallistui Betesda-säätiön esihenkilöitä. Yhteiskehittämisen tuotoksena syntyi positiivisen oravanpyörän ylläpitäminen, joka vastasi osaltaan kolmanteen tutkimuskysymykseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työn imun tunnetta ylläpitää työyhteisön positiivinen ilmapiiri, johon sisältyy muun muassa auttamisen halu. Asiakaslähtöinen johtaminen nähtiin keskustelevana, tasapuolisena ja avoimena ilmapiirinä. Työn imun pysyvyyttä lisää positiivisen oravanpyörän ylläpitäminen. Työntekijöiden työn imun tunne lisääntyy, kun heidän tekemä työ huomioidaan ja siitä annetaan kiitosta. Tämä edellyttää sitä, että heidän tekemisistään ollaan kiinnostuneita.