Tavoitteena tuoteperhe : Tuotteistusprosessin suunnittelu case Kosila
Määttä, Kalle (2021)
Määttä, Kalle
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102092069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102092069
Tiivistelmä
Tutkimus tehtiin kehitystehtävänä ohjelmistotalo Kosilan tarpeisiin. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda malli tuotteistamisen prosessista, koska selkeä tuotteistusprosessi on aiemmin puuttunut työn tilaajalta. Tutkimusta tarkennettiin ja siinä perehdyttiin ulkoiseen tuotteistamiseen, eli kaupallistamiseen. Tavoitteena oli luoda prosessi yhden tuotteen osalta, jota voidaan jatkossa hyödyntää myös muihin tuotteisiin.
Tutkimus tehtiin konstruktiivisena tutkimuksena. Ensimmäisessä vaiheessa perehdyttiin teoriatietoon tuotteistamisesta. Toisessa vaiheessa luotiin teoriatiedon pohjalta malli ulkoisen tuotteistamisen prosessista. Kolmannessa vaiheessa luotua prosessia pilotoitiin asianhallinnan ratkaisulla, joka tiedonhallintalain takia oli ajankohtainen.
Tutkimuksessa saatiin luotua ensimmäinen malli ulkoisen tuotteistuksen prosessista ja se saatiin pilotoitua. Markkina tulee osoittamaan, miten tuote ja tuotteistusprosessi toimii. Lisäksi tutkijan, sekä koko organisaation, ymmärrystä tuotteistamisesta ja sen merkityksestä liiketoiminnalle saatiin kasvatettua.
Tutkimus tehtiin konstruktiivisena tutkimuksena. Ensimmäisessä vaiheessa perehdyttiin teoriatietoon tuotteistamisesta. Toisessa vaiheessa luotiin teoriatiedon pohjalta malli ulkoisen tuotteistamisen prosessista. Kolmannessa vaiheessa luotua prosessia pilotoitiin asianhallinnan ratkaisulla, joka tiedonhallintalain takia oli ajankohtainen.
Tutkimuksessa saatiin luotua ensimmäinen malli ulkoisen tuotteistuksen prosessista ja se saatiin pilotoitua. Markkina tulee osoittamaan, miten tuote ja tuotteistusprosessi toimii. Lisäksi tutkijan, sekä koko organisaation, ymmärrystä tuotteistamisesta ja sen merkityksestä liiketoiminnalle saatiin kasvatettua.