"TÄÄLLÄ OPPILAS, KUULEEKO KOULU?" : Oppilaskuntatoiminnan kartoitus Tampereen yläkouluilla 2010
Pekkarinen, Kati (2011)
Pekkarinen, Kati
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121217986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121217986
Tiivistelmä
Oppilaskuntien toiminnalla on tärkeä osa koulun demokraattista toimintakulttuuria. Se kehittää oppilaiden
kykyjä ja taitoja toimia ryhmiensä edustajina erilaisissa tilanteissa sekä harjaannuttaa neuvotteluun
perustuvaan yhteistoimintaan. Osallisuutta ei synny itsestään vaan osallisuuteen tarvittavia taitoja on
opeteltava ja kehitettävä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tamperelaisten yläkoulujen oppilaskuntatoimintaa. Tavoitteena oli saada
selville miten oppilaskuntatoimintaa on toteutettu Tampereella ja miten oppilaskuntatoimintaa tulisi
edelleen kehittää niin, että oppilailla olisi paremmat mahdollisuudet vaikuttaa heitä koskevissa asioissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa tamperelaisten yläkoulujen oppilaskuntatoiminnasta ohjaavien
opettajien ja hallituksen jäsenten näkökulmista sekä käyttää ohjaavien opettajien ja hallituksen jäsenten
kokemuksia, kehitysideoita - ja ehdotuksia tamperelaisen oppilaskuntatoiminnan jatkuvaan kehittämiseen.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla, jotka lähetettiin kaikkiin Tampereen 23 yläkouluun.
Kyselylomakkeisiin vastasivat oppilaskuntatoiminnan ohjaavat opettajat sekä oppilaskunnan
hallitukseen kuuluvat oppilaat.
Oppilaskuntatoimintaa pidetään tärkeänä väylänä opettajien ja oppilaiden välisten asioiden hoitamisessa.
Oppilaskuntatoiminnan käytänteet erosivat koulujen välillä jonkin verran, mutta pääsääntöisesti toimintaan
oltiin tyytyväisiä ja oppilailla oli mahdollisuus vaikuttaa heitä koskeviin asioihin kouluissaan. Jatkossa
toivottiin opettajien ja oppilaiden näkökulmasta toimintaan lisää aktiivisuutta ja oppilaille enemmän
valtaa ja vastuuta.
kykyjä ja taitoja toimia ryhmiensä edustajina erilaisissa tilanteissa sekä harjaannuttaa neuvotteluun
perustuvaan yhteistoimintaan. Osallisuutta ei synny itsestään vaan osallisuuteen tarvittavia taitoja on
opeteltava ja kehitettävä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tamperelaisten yläkoulujen oppilaskuntatoimintaa. Tavoitteena oli saada
selville miten oppilaskuntatoimintaa on toteutettu Tampereella ja miten oppilaskuntatoimintaa tulisi
edelleen kehittää niin, että oppilailla olisi paremmat mahdollisuudet vaikuttaa heitä koskevissa asioissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa tamperelaisten yläkoulujen oppilaskuntatoiminnasta ohjaavien
opettajien ja hallituksen jäsenten näkökulmista sekä käyttää ohjaavien opettajien ja hallituksen jäsenten
kokemuksia, kehitysideoita - ja ehdotuksia tamperelaisen oppilaskuntatoiminnan jatkuvaan kehittämiseen.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla, jotka lähetettiin kaikkiin Tampereen 23 yläkouluun.
Kyselylomakkeisiin vastasivat oppilaskuntatoiminnan ohjaavat opettajat sekä oppilaskunnan
hallitukseen kuuluvat oppilaat.
Oppilaskuntatoimintaa pidetään tärkeänä väylänä opettajien ja oppilaiden välisten asioiden hoitamisessa.
Oppilaskuntatoiminnan käytänteet erosivat koulujen välillä jonkin verran, mutta pääsääntöisesti toimintaan
oltiin tyytyväisiä ja oppilailla oli mahdollisuus vaikuttaa heitä koskeviin asioihin kouluissaan. Jatkossa
toivottiin opettajien ja oppilaiden näkökulmasta toimintaan lisää aktiivisuutta ja oppilaille enemmän
valtaa ja vastuuta.