”...tunneissa mukavinta oli, että opin auttamaan.” ENSIAPUKOULUTUS HOLLIHAAN KOULUN 4.- LUOKKALAISILLE
Lahti, Pia-Marie (2011)
Lahti, Pia-Marie
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112014874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112014874
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin Kokkolan suomalaisen osaston sekä Hollihaan koulun kanssa. Tavoitteena oli rakentaa ensiapuun liittyvä opetuskokonaisuus 10-vuotiaille lapsille. Projektin tarkoitus oli vahvistaa lasten turvallisuuskäsitystä ja toimia osana koulujen opetussuunnitelmaan sisällytettävää turvallisuuskasvatusta.
Tarkoituksena opetusta suunniteltaessa oli innostaa lapsia ensiavun ja turvataitojen opetteluun jatkossakin. Ajatuksena oli herättää lasten kiinnostus ja mahdollisesti tuoda osallistujia Suomen Punaisen Ristin Kokkolan suomalaisen osaston kerhotoimintaan. Ammatillisen kasvun kannalta projektin tavoitteena oli tuoda mahdollisuus ammatillisen osaamisen kehittämiseen, uuden tiedon oppimiseen sekä koulutuksen aikana opittujen taitojen käyttämiseen.
Projektin toiminnalliseen osuuteen kuuluivat opetusmateriaalin suunnittelu, tekeminen sekä opetuksen järjestäminen ja loppuarviointi. Pohjana opetuksen suunnittelussa olivat Suomen Punaisen Ristin ensiavun opetukseen suunnitellut materiaalit, lasten sekä lapsen kehitystasoa ja psykologista kehitystä käsittelevät, oppimiseen ja opettamiseen liittyvät teokset. Materiaalien pohjalta muotoutui noin 90 minuutin mittainen opetuskokonaisuus, jossa käytiin ensiapuun liittyviä asioita teoriassa läpi. Teoriaosuuksien lomassa oppilailla oli mahdollisuus harjoitella oppimaansa käytännössä.
Opetuksen arviointi ja laadun mittaus perustuivat lasten kirjallisiin mielipiteisiin ja numeeriseen arviointiin opetuksesta. Oppilaiden antama palaute koettiin merkittävimmäksi tekijäksi projektin arvioinnin kannalta. Opetuksen numeeristen arvosanojen keskiarvo oli 8,6 ja 25 oppilasta 47:stä oli kiinnostunut opettelemaan lisää ensiaputaitoja. Oppilaiden arviointiin perustuen voitiin tulkita, että ensiapukoulutus oli hyödyllinen ja projektille asetetut tavoitteet saavutettiin.
Tarkoituksena opetusta suunniteltaessa oli innostaa lapsia ensiavun ja turvataitojen opetteluun jatkossakin. Ajatuksena oli herättää lasten kiinnostus ja mahdollisesti tuoda osallistujia Suomen Punaisen Ristin Kokkolan suomalaisen osaston kerhotoimintaan. Ammatillisen kasvun kannalta projektin tavoitteena oli tuoda mahdollisuus ammatillisen osaamisen kehittämiseen, uuden tiedon oppimiseen sekä koulutuksen aikana opittujen taitojen käyttämiseen.
Projektin toiminnalliseen osuuteen kuuluivat opetusmateriaalin suunnittelu, tekeminen sekä opetuksen järjestäminen ja loppuarviointi. Pohjana opetuksen suunnittelussa olivat Suomen Punaisen Ristin ensiavun opetukseen suunnitellut materiaalit, lasten sekä lapsen kehitystasoa ja psykologista kehitystä käsittelevät, oppimiseen ja opettamiseen liittyvät teokset. Materiaalien pohjalta muotoutui noin 90 minuutin mittainen opetuskokonaisuus, jossa käytiin ensiapuun liittyviä asioita teoriassa läpi. Teoriaosuuksien lomassa oppilailla oli mahdollisuus harjoitella oppimaansa käytännössä.
Opetuksen arviointi ja laadun mittaus perustuivat lasten kirjallisiin mielipiteisiin ja numeeriseen arviointiin opetuksesta. Oppilaiden antama palaute koettiin merkittävimmäksi tekijäksi projektin arvioinnin kannalta. Opetuksen numeeristen arvosanojen keskiarvo oli 8,6 ja 25 oppilasta 47:stä oli kiinnostunut opettelemaan lisää ensiaputaitoja. Oppilaiden arviointiin perustuen voitiin tulkita, että ensiapukoulutus oli hyödyllinen ja projektille asetetut tavoitteet saavutettiin.