Ravitsemus ja liikunta nuorten keskuudessa : Terveyskasvatustunnit Peltolan yläkoululla
Pyyppönen, Nina; Stenroos, Anna (2009)
Pyyppönen, Nina
Stenroos, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903061616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903061616
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena
oli järjestää ravitsemus- ja liikunta-aiheiset terveyskasvatustunnit Peltolan yläkoulun 8. ja 9. luokkalaisille tytöille ja pojille. Työn päätavoitteena oli herättää nuoret ymmärtämään terveellisempien elämäntapojen merkitystä ravitsemuksen ja liikunnan suhteen. STAKES:n tuoreimman kouluterveyskyselyn tulokset yläkouluikäisten nuorten epäterveellisten välipalojen syönnistä sekä arkiliikunnan harrastamisen vähäisyydestä ovat huolestuttavia. Tästä syystä terveyskasvatustuntien pääaiheiksi valittiin välipalan merkitys nuoren ravitsemuksessa sekä arkiliikunnan tärkeys nuoren elämässä.
Terveyskasvatustunnit järjestettiin lokakuussa 2008 neljälle eri luokalle. Tunnit koostuivat kahdesta erillisestä osuudesta: ravitsemuksen osiosta sekä liikunnan osiosta. Molemmilla tunneilla aihetta koskeva teoriaosuus käytiin läpi luentomuodossa. Lisäksi ravitsemustuntiin liitettiin luennon lisäksi toiminnallinen osuus ja liikuntatuntiin pieni testi tunneilla käydyistä asioista. Tuntien loppuun oppilaille annettiin lyhyehkö tietoisku energiajuomien haittavaikutuksista koulun terveystiedon opettajan toiveesta. Oppilaat saivat arvioida tuntien onnistumista ja vaikuttavuutta avoimia kysymyksiä sisältävän palautekyselylomakkeen muodossa.
Opinnäytetyössä toistuvia avainkäsitteitä ovat terveyden edistäminen, kouluterveydenhuolto sekä terveystieto. Terveystieto on tavoitteellista toimintaa ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin aikaansaamiseksi sekä sairauksien ehkäisemiseksi. Kouluterveydenhuollon tehtävänä on valvoa ja edistää kouluyhteisön terveellisyyttä ja turvallisuutta ja terveystieto puolestaan on yläkouluissa ja lukioissa opetettava oppiaine, jonka tavoitteena on, että nuori oppii edistämään niin omaa kuin ympäristönsäkin hyvinvointia.
oli järjestää ravitsemus- ja liikunta-aiheiset terveyskasvatustunnit Peltolan yläkoulun 8. ja 9. luokkalaisille tytöille ja pojille. Työn päätavoitteena oli herättää nuoret ymmärtämään terveellisempien elämäntapojen merkitystä ravitsemuksen ja liikunnan suhteen. STAKES:n tuoreimman kouluterveyskyselyn tulokset yläkouluikäisten nuorten epäterveellisten välipalojen syönnistä sekä arkiliikunnan harrastamisen vähäisyydestä ovat huolestuttavia. Tästä syystä terveyskasvatustuntien pääaiheiksi valittiin välipalan merkitys nuoren ravitsemuksessa sekä arkiliikunnan tärkeys nuoren elämässä.
Terveyskasvatustunnit järjestettiin lokakuussa 2008 neljälle eri luokalle. Tunnit koostuivat kahdesta erillisestä osuudesta: ravitsemuksen osiosta sekä liikunnan osiosta. Molemmilla tunneilla aihetta koskeva teoriaosuus käytiin läpi luentomuodossa. Lisäksi ravitsemustuntiin liitettiin luennon lisäksi toiminnallinen osuus ja liikuntatuntiin pieni testi tunneilla käydyistä asioista. Tuntien loppuun oppilaille annettiin lyhyehkö tietoisku energiajuomien haittavaikutuksista koulun terveystiedon opettajan toiveesta. Oppilaat saivat arvioida tuntien onnistumista ja vaikuttavuutta avoimia kysymyksiä sisältävän palautekyselylomakkeen muodossa.
Opinnäytetyössä toistuvia avainkäsitteitä ovat terveyden edistäminen, kouluterveydenhuolto sekä terveystieto. Terveystieto on tavoitteellista toimintaa ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin aikaansaamiseksi sekä sairauksien ehkäisemiseksi. Kouluterveydenhuollon tehtävänä on valvoa ja edistää kouluyhteisön terveellisyyttä ja turvallisuutta ja terveystieto puolestaan on yläkouluissa ja lukioissa opetettava oppiaine, jonka tavoitteena on, että nuori oppii edistämään niin omaa kuin ympäristönsäkin hyvinvointia.