Yrityksen verkkolöydettävyyden parantaminen : case: Quality Knowhow Karjalainen Oy
Ertoila, Mirka (2011)
Ertoila, Mirka
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216895
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee inbound-markkinointia ja hakukoneoptimointia. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mitä inbound-markkinointi on ja miten sitä voidaan hyödyntää yrityksen verkkolöydettävyyden parantamisessa sekä mitä hakukoneoptimoinnissa tulee ottaa huomioon. Työ toteutetaan toimeksiantona lahtelaiselle laatutekniikan koulutusta ja konsultointia tarjoavalle yritykselle, Quality Knowhow Karjalainen Oy:lle.
Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä Internet-lähteisiin. Teoriaosuudessa käsitellään inbound-markkinoinnin hyötyjä ja mahdollisuuksia sekä sosiaalisen median kanavia, joita yrityksen mahdollisesti kannattaisi hyödyntää verkkolöydettävyydessään. Lisäksi mietitään, mitä hakukoneoptimoinnissa tulisi ottaa huomioon, jotta yritys listautuisi mahdollisimman hyvin hakutuloksissa. Opinnäytetyössä keskitytään lähinnä Googleen, sillä se on tutkimusten mukaan tällä hetkellä ylivoimaisesti Suomen suosituin hakukone.
Opinnäytetyön toisessa osassa siirretään teoriaa käytäntöön ja sovelletaan luotua teoriapohjaa yrityksen verkkomarkkinointistrategiaan. Tutkimusosassa suoritettiin kilpailija-analyysi, jossa verrattiin QKK:n sivuja kilpailijoiden vastaaviin sekä suoritettiin myös laaja hakusanatutkimus, jonka perusteella valittiin yrityksen jokaiselle kolmelle Internet-sivulle relevanteimmat, hakukonelöydettävyyttä edistävät hakusanat.
Case-yrityksen kolmet eri Internet-sivut (QKK, Six Sigma ja Laatutieto) uusittiin prosessin aikana, ja opinnäytetyön pohjalta niihin osattiin jo heti alusta alkaen tehdä parannuksia Googlen arvostamien asioiden pohjalta. Lisäksi yritys otti käyttöönsä suositeltuja sosiaalisen median kanavia.
Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä Internet-lähteisiin. Teoriaosuudessa käsitellään inbound-markkinoinnin hyötyjä ja mahdollisuuksia sekä sosiaalisen median kanavia, joita yrityksen mahdollisesti kannattaisi hyödyntää verkkolöydettävyydessään. Lisäksi mietitään, mitä hakukoneoptimoinnissa tulisi ottaa huomioon, jotta yritys listautuisi mahdollisimman hyvin hakutuloksissa. Opinnäytetyössä keskitytään lähinnä Googleen, sillä se on tutkimusten mukaan tällä hetkellä ylivoimaisesti Suomen suosituin hakukone.
Opinnäytetyön toisessa osassa siirretään teoriaa käytäntöön ja sovelletaan luotua teoriapohjaa yrityksen verkkomarkkinointistrategiaan. Tutkimusosassa suoritettiin kilpailija-analyysi, jossa verrattiin QKK:n sivuja kilpailijoiden vastaaviin sekä suoritettiin myös laaja hakusanatutkimus, jonka perusteella valittiin yrityksen jokaiselle kolmelle Internet-sivulle relevanteimmat, hakukonelöydettävyyttä edistävät hakusanat.
Case-yrityksen kolmet eri Internet-sivut (QKK, Six Sigma ja Laatutieto) uusittiin prosessin aikana, ja opinnäytetyön pohjalta niihin osattiin jo heti alusta alkaen tehdä parannuksia Googlen arvostamien asioiden pohjalta. Lisäksi yritys otti käyttöönsä suositeltuja sosiaalisen median kanavia.