Active art –yhteisöä luomassa : -Projektin verkkosivujen toteutus
Koskinen, Kati (2009)
Koskinen, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906163972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906163972
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on lähtenyt liikkeellä omasta kokemuksestani ollessani Active art- pro-jektin pilottiryhmässä opiskelijana. Kuvallisen ilmaisun työtapa Active art kouluttaa ohjaajia, jotka noin kymmenen koulutuskerran jälkeen lähtevät työpareina toteuttamaan menetelmää sosiaalialan kentälle vanhustyöhön. Työparit muodostuvat Vantaan kaupungin vanhuspalvelui-den työntekijöistä sekä Laurea ammattikorkeakoulun opiskelijoista. Kun yhteinen työparityös-kentelytoiminta loppuu, työntekijä jää yksin työyksikköönsä ja työtavan ylläpitäminen on jat-kossa hänestä kiinni. Toisissa työyksiköissä saattaa olla tosin kaksikin osallistuvaa työntekijää. Jotta työtapa säilyisi yksikössä sekä opiskelijoiden mielissä heidän siirtyessään työelämään, koin että tarvitaan yhteisöllisyyttä ja ryhmän tukea. Koska ryhmän on vaikeaa tavata fyysises-ti kovin usein, näin ratkaisuna lähteä kehittelemään Active artille verkkosivu-ja(www.active.net/activeart), jotka sisältäisivät rakenteellisesti niitä kokonaisuuksia joita yhteisö tarvitsisi.
Päällimmäisenä tavoitteenani oli siis Active art työtavan aktivoiminen, jonka pyrin saavutta-maan yhteisillä tapaamisilla ja yhteisen verkkosivun avulla. Työpajojen tarkoituksena on myöskin ollut ryhmän yhteen tuominen ja yhteisön synnyn edistäminen tätä kautta. Lisäksi koen, että Active art on niin ohjaajille kuin asiakkaillekin hyvinvointia edistävää toimintaa. Näin ollen työpajapäivien yksi tavoitteista oli edistää työhyvinvointia ja toimia työnohjauksel-lisena areenana.
Tiedonkeruuta tein toiminnallisten työpajapäivien muodossa. Niiden aikana kyselyn ja yleisen keskustelun kautta pyrin keräämään niitä ideoita joita yhteisöllä oli verkkosivujen suhteen ja mitä verkkosivuilta ylipäätään odotettiin. Pilottikoulutusjaksoja oli ollut kaksi ja niissä olleet ohjaajat kutsuttiin kaikki työpajoihin. Työpajoja järjestettiin yhteensä kolme, joista kahdessa ensimmäisessä olivat pilottiryhmät erikseen ja kolmannessa kaikki yhteisessä työpajassa. Vii-meisen työpajan aikana osallistuneille suoritettiin kysely, joka käsitteli tulevia verkkosivuja ja niiden sisältöä. Kysely lähetettiin myös sähköisesti niille, jotka kuuluivat Active art –yhteisöön, mutta jotka eivät osallistuneet työpajoihin. Toinen kysely lähetettiin vielä sähköi-sesti kaikille, jossa esiteltiin uudet verkkosivut ja ne tulivat kahdeksi viikoksi koekäyttöön.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu opinnäytetyössäni sosiokulttuuriseen innostamiseen peda-gogiikkaan, joka on kulkenut prosessin ajan mukanani suunnittelusta arviointiin. Lisäksi olen valinnut teoriaksi työhyvinvoinnillisen näkökulman ja vielä spesifimmin taidelähtöisen työs-kentelyn. Kolmas osa teoreettisesta viitekehyksestä pohjautuu tietoverkkoihin ja niiden mah-dollisuuksiin nykypäivänä.
Opinnäytetyöni perustuu toimintatutkimukselliseen työotteeseen, jonka arviointimenetelminä toimivat laadullisen tutkimuksen keinot. Arviointimenetelminä opinnäytetyössäni ovat kaksi kyselyä, jotka tein Active art –yhteisön jäsenille. Nämä kyselyt koskivat verkkosivuja niiden sisältöä ja rakennetta. Läpi opinnäytetyöni olen pitänyt oppimispäiväkirjaa, josta muodostui havainnoinnin lisäksi yksi tärkeimmistä arviointimenetelmistäni.
Päällimmäisenä tavoitteenani oli siis Active art työtavan aktivoiminen, jonka pyrin saavutta-maan yhteisillä tapaamisilla ja yhteisen verkkosivun avulla. Työpajojen tarkoituksena on myöskin ollut ryhmän yhteen tuominen ja yhteisön synnyn edistäminen tätä kautta. Lisäksi koen, että Active art on niin ohjaajille kuin asiakkaillekin hyvinvointia edistävää toimintaa. Näin ollen työpajapäivien yksi tavoitteista oli edistää työhyvinvointia ja toimia työnohjauksel-lisena areenana.
Tiedonkeruuta tein toiminnallisten työpajapäivien muodossa. Niiden aikana kyselyn ja yleisen keskustelun kautta pyrin keräämään niitä ideoita joita yhteisöllä oli verkkosivujen suhteen ja mitä verkkosivuilta ylipäätään odotettiin. Pilottikoulutusjaksoja oli ollut kaksi ja niissä olleet ohjaajat kutsuttiin kaikki työpajoihin. Työpajoja järjestettiin yhteensä kolme, joista kahdessa ensimmäisessä olivat pilottiryhmät erikseen ja kolmannessa kaikki yhteisessä työpajassa. Vii-meisen työpajan aikana osallistuneille suoritettiin kysely, joka käsitteli tulevia verkkosivuja ja niiden sisältöä. Kysely lähetettiin myös sähköisesti niille, jotka kuuluivat Active art –yhteisöön, mutta jotka eivät osallistuneet työpajoihin. Toinen kysely lähetettiin vielä sähköi-sesti kaikille, jossa esiteltiin uudet verkkosivut ja ne tulivat kahdeksi viikoksi koekäyttöön.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu opinnäytetyössäni sosiokulttuuriseen innostamiseen peda-gogiikkaan, joka on kulkenut prosessin ajan mukanani suunnittelusta arviointiin. Lisäksi olen valinnut teoriaksi työhyvinvoinnillisen näkökulman ja vielä spesifimmin taidelähtöisen työs-kentelyn. Kolmas osa teoreettisesta viitekehyksestä pohjautuu tietoverkkoihin ja niiden mah-dollisuuksiin nykypäivänä.
Opinnäytetyöni perustuu toimintatutkimukselliseen työotteeseen, jonka arviointimenetelminä toimivat laadullisen tutkimuksen keinot. Arviointimenetelminä opinnäytetyössäni ovat kaksi kyselyä, jotka tein Active art –yhteisön jäsenille. Nämä kyselyt koskivat verkkosivuja niiden sisältöä ja rakennetta. Läpi opinnäytetyöni olen pitänyt oppimispäiväkirjaa, josta muodostui havainnoinnin lisäksi yksi tärkeimmistä arviointimenetelmistäni.