Markkinatutkimus Ruotsin markkinoiden juomateollisuudesta
Marva, Juho (2011)
Marva, Juho
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116668
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, onko Ruotsin juomateollisuudessa markkinapotentiaalia opinnäytetyön tilaajayritykselle, mitä toimijoita Ruotsin juomateollisuudessa toimii, mitä tuotteita yritykset valmistavat sekä millainen on Ruotsin päivittäistavarakauppojen myymälöiden rakenne. Tutkimus toteutettiin henkilökoh-taisena havainnointina sekä kirjoituspöytätutkimuksena. Henkilökohtaisella havainnoinnilla pyrittiin selvittämään yritykset ja tuotteet markkinoilla, sekä myymälöiden rakennetta. Kirjoituspöytätutkimuksella selvitettiin yritysten ja tuotteiden taustoja.
Tämän tutkimuksen tilaajayritys on Satatuote Oy, joka on erikoistunut lämpö-muovaustekniikalla valmistettuihin muovipakkauksiin. Satatuote valmista pakkausratkaisuja pääasiassa elintarvike- ja terveydenhuoltoteollisuuden yrityksille. Satatuotteen suunnittelemilla juomateollisuuden tuoteratkaisuilla yritykset voivat parantaa omien juomabrändien näkyvyyttä myymälöissä ja logistiikkaa.
Teoriaosassa käsitellään markkinatutkimusta, kansainvälistä markkinatietoa ja kan-sainvälisen markkinatiedon keruumenetelmiä. Teoriaosuuteen kuuluu myös Ruotsin päivittäistavarakaupan rakenne.
Empiirinen osa toteutettiin henkilökohtaisella havainnollistamisella ja kirjoituspöytä-tutkimuksella. Henkilökohtainen havainnointi suoritettiin kahdella erillisellä tutki-muskäynnillä Ruotsin päivittäistavarakaupoissa. Ensimmäinen käynti tehtiin Tuk-holman alueen päivittäistavarakauppoihin ja toinen käynti Ruotsin itärannikolle, Uppsala – Sundsvall – Östersund alueelle
Tutkimustulosten perusteella Ruotsin juomateollisuudessa, niin mehu-, virvoitusjuoma-, kivennäisvesi- kuin maitomarkkinoilla, on muutama suuri toimija, joiden hallussa on yli puolet markkinoista. Tutkimuksessa on listattu myös muutama toimija, jotka ovat löytäneet uudet markkinat erilaisen tuotteen tai markkinasegmentin avulla. Ruotsin päivittäistavaraketjujen myymälä-layout tukee tutkimuksen tilaajayrityksen juomateollisuuteen suunniteltuja tuotteita.
Tämän tutkimuksen tilaajayritys on Satatuote Oy, joka on erikoistunut lämpö-muovaustekniikalla valmistettuihin muovipakkauksiin. Satatuote valmista pakkausratkaisuja pääasiassa elintarvike- ja terveydenhuoltoteollisuuden yrityksille. Satatuotteen suunnittelemilla juomateollisuuden tuoteratkaisuilla yritykset voivat parantaa omien juomabrändien näkyvyyttä myymälöissä ja logistiikkaa.
Teoriaosassa käsitellään markkinatutkimusta, kansainvälistä markkinatietoa ja kan-sainvälisen markkinatiedon keruumenetelmiä. Teoriaosuuteen kuuluu myös Ruotsin päivittäistavarakaupan rakenne.
Empiirinen osa toteutettiin henkilökohtaisella havainnollistamisella ja kirjoituspöytä-tutkimuksella. Henkilökohtainen havainnointi suoritettiin kahdella erillisellä tutki-muskäynnillä Ruotsin päivittäistavarakaupoissa. Ensimmäinen käynti tehtiin Tuk-holman alueen päivittäistavarakauppoihin ja toinen käynti Ruotsin itärannikolle, Uppsala – Sundsvall – Östersund alueelle
Tutkimustulosten perusteella Ruotsin juomateollisuudessa, niin mehu-, virvoitusjuoma-, kivennäisvesi- kuin maitomarkkinoilla, on muutama suuri toimija, joiden hallussa on yli puolet markkinoista. Tutkimuksessa on listattu myös muutama toimija, jotka ovat löytäneet uudet markkinat erilaisen tuotteen tai markkinasegmentin avulla. Ruotsin päivittäistavaraketjujen myymälä-layout tukee tutkimuksen tilaajayrityksen juomateollisuuteen suunniteltuja tuotteita.