TUNNETAITOJEN OPETTELU LASTENSUOJELULAITOSTEN ARJESSA : Haastattelututkimus työntekijöiden kokemuksista
Tahvanainen, Riikka; Tolja, Jaana (2011)
Tahvanainen, Riikka
Tolja, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318170
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tutkia tunnetaitojen opettelua lastensuojelulaitosten arjessa. Tutkimukseemme osallistui kaksi lastensuojelulaitosta, joista toinen sijaitsee Keski-Suomessa ja toinen Etelä-Suomessa. Opinnäytetyössä tutkimme, mitä tunnetaidoilla tarkoitetaan, millaisia tunne-elämänhäiriöitä lastensuojelulaitosten arjessa näkyy ja kuinka niihin pyritään vastaamaan. Lisäksi tutkimme Easel®-työmenetelmän käyttöä ja soveltuvuutta lastensuojelulaitoksissa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla viittä lastensuojelulaitoksen työntekijää sekä yhtä Easel® -ohjaajakoulutuksen käynyttä henkilöä. Viiden haastatellun työntekijän joukosta yhdellä työntekijällä on myös Easel® -ohjaajakoulutus. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, johon valikoitui kolme teemaa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että tunnetaidot ovat hyvin laaja käsite. Haastateltavat kuvasivat hyviksi tunne-taidoiksi muun muassa kyvyn tunnistaa, ymmärtää ja käsitellä erilaisia tunnetiloja, sekä tunnetaidot liitettiin vahvaksi osaksi sosiaalisia taitoja ja elämänhallintaa. Lasten ja nuorten tunne-elämän häiriöt -ja vauriot näkyvät lastensuojelulaitosten arjessa päivittäin. Arjen haasteeksi nousivat esimerkiksi lasten ja nuorten traumat sekä heikot sosiaaliset taidot. Nämä näkyvät esimerkiksi psykoottisena käyttäytymisenä sekä lasten ja nuorten keskinäisissä vuorovaikutussuhteissa. Lisäksi lasten ja nuorten yksilöllinen huomiointi ja sen haasteet nousivat esiin kaikissa haastatteluissa. Easel®-työmenetelmä koettiin hyväksi ja toimivaksi menetelmäksi, joka pystyy vastaamaan lasten ja nuorten tunne-elämän häiriöihin.
Tulosten yhteenvedossa nousi esille se, onko lastensuojelun kentällä käytössä tarpeeksi resursseja jotta lapset ja nuoret pystyttäisiin kohtaamaan yksilöllisesti sekä tarjoamaan heille tarvitsemaansa monipuolista tukea tunnetaitojen opettelussa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla viittä lastensuojelulaitoksen työntekijää sekä yhtä Easel® -ohjaajakoulutuksen käynyttä henkilöä. Viiden haastatellun työntekijän joukosta yhdellä työntekijällä on myös Easel® -ohjaajakoulutus. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, johon valikoitui kolme teemaa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että tunnetaidot ovat hyvin laaja käsite. Haastateltavat kuvasivat hyviksi tunne-taidoiksi muun muassa kyvyn tunnistaa, ymmärtää ja käsitellä erilaisia tunnetiloja, sekä tunnetaidot liitettiin vahvaksi osaksi sosiaalisia taitoja ja elämänhallintaa. Lasten ja nuorten tunne-elämän häiriöt -ja vauriot näkyvät lastensuojelulaitosten arjessa päivittäin. Arjen haasteeksi nousivat esimerkiksi lasten ja nuorten traumat sekä heikot sosiaaliset taidot. Nämä näkyvät esimerkiksi psykoottisena käyttäytymisenä sekä lasten ja nuorten keskinäisissä vuorovaikutussuhteissa. Lisäksi lasten ja nuorten yksilöllinen huomiointi ja sen haasteet nousivat esiin kaikissa haastatteluissa. Easel®-työmenetelmä koettiin hyväksi ja toimivaksi menetelmäksi, joka pystyy vastaamaan lasten ja nuorten tunne-elämän häiriöihin.
Tulosten yhteenvedossa nousi esille se, onko lastensuojelun kentällä käytössä tarpeeksi resursseja jotta lapset ja nuoret pystyttäisiin kohtaamaan yksilöllisesti sekä tarjoamaan heille tarvitsemaansa monipuolista tukea tunnetaitojen opettelussa.