Varhaiskasvattajien kokemuksia erovanhempien kohtaamisesta
Takala, Titta (2021)
Takala, Titta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102062007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102062007
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia erovanhempien kohtaamisesta. Opinnäytetyössä tutkittiin varhaiskasvattajien näkemyksiä erovanhempien kohtaamisten onnistumisesta ja haasteista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille varhaiskasvattajien näkökulmaa erovanhempien kohtaamisesta sekä kohtaamisessa tarvittavasta osaamisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena kyselytutkimuksena, jossa oli mukana muutamia kvantitatiivisia eli määrällisiä kysymyksiä. Kyselytutkimus toteutettiin verkossa ja siihen osallistui yhteensä 44 varhaiskasvattajaa ympäri Suomea. Kyselyn vastaukset analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä. Vastaukset käytiin läpi anonyymisti eikä opinnäytetyössä mainita suoraan yhteistyössä toimivien yksiköiden nimiä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan onnistuneissa erovanhempien kohtaamisissa korostui avoin vuorovaikutus sekä luottamuksellisuus erovanhemman ja varhaiskasvattajan välillä. Onnistuneissa kohtaamisissa oleellista oli myös erovanhempien osallisuus sekä yhteistyövanhemmuuden toimivuus. Tulokset kertoivat, että haastavuutta erovanhempien kohtaamiseen toi eron riitaisuus, puolueettomana pysyminen sekä eron tuoreus ja tiedonkulun haasteet.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että jokainen erovanhemman kohtaaminen on erilainen, johon vaikuttavat yksilölliset tekijät ja varhaiskasvattajan sekä erovanhemman muodostama luottamuksellinen yhteistyösuhde. Onnistuneissa kohtaamisissa on tärkeää toimia ammatillisesti lapsen edun ajajana ja välttää ottamasta kantaa vanhempien keskinäisiin asioihin. Tuloksista voidaan tehdä myös johtopäätös, että erotessa olisi tärkeää säilyttää lapsen edun kannalta toimiva suhde varhaiskasvatuksen ja erovanhempien yhteistyön helpottamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena kyselytutkimuksena, jossa oli mukana muutamia kvantitatiivisia eli määrällisiä kysymyksiä. Kyselytutkimus toteutettiin verkossa ja siihen osallistui yhteensä 44 varhaiskasvattajaa ympäri Suomea. Kyselyn vastaukset analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä. Vastaukset käytiin läpi anonyymisti eikä opinnäytetyössä mainita suoraan yhteistyössä toimivien yksiköiden nimiä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan onnistuneissa erovanhempien kohtaamisissa korostui avoin vuorovaikutus sekä luottamuksellisuus erovanhemman ja varhaiskasvattajan välillä. Onnistuneissa kohtaamisissa oleellista oli myös erovanhempien osallisuus sekä yhteistyövanhemmuuden toimivuus. Tulokset kertoivat, että haastavuutta erovanhempien kohtaamiseen toi eron riitaisuus, puolueettomana pysyminen sekä eron tuoreus ja tiedonkulun haasteet.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että jokainen erovanhemman kohtaaminen on erilainen, johon vaikuttavat yksilölliset tekijät ja varhaiskasvattajan sekä erovanhemman muodostama luottamuksellinen yhteistyösuhde. Onnistuneissa kohtaamisissa on tärkeää toimia ammatillisesti lapsen edun ajajana ja välttää ottamasta kantaa vanhempien keskinäisiin asioihin. Tuloksista voidaan tehdä myös johtopäätös, että erotessa olisi tärkeää säilyttää lapsen edun kannalta toimiva suhde varhaiskasvatuksen ja erovanhempien yhteistyön helpottamiseksi.