Palava sydän : Madrigaalikonsertin toteutus
Tuuri, Kimmo (2011)
Tuuri, Kimmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611094
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä raportoidaan Palava sydän -konsertin suunnittelu, harjoitus ja toteutus. Lisäksi työssä esitellään konsertissa kuullut kappaleet lyhyesti, mukana ovat työn tekijän laatimat tekstien suomennokset. Konsertti koostui kokonaan Claudio Monteverdin madrigaaleista varhaisbarokin ajalta, ja se esitettiin Jyväskylän Nikolainsalissa 24.3.2011. Esittäjinä olivat lauluyhtye Lux Auribus ja JAMK:n vanhan musiikin soitinyhtye.
Konsertin teemana olivat Monteverdin varhaisbarokin italialaisiin rakkausrunoihin säveltämät madrigaalit, jotka sijoittuvat ajallisesti myöhäisrenessanssin ja varhaisbarokin rajalle. Sävellysten tekstilähtöisyys pyrittiin tuomaan esille konsertissa lauluesitysten lisäksi myös multimedian keinoin; laulujen suomennokset olivat yleisön seurattavissa valkokankaalla. Musiikin ohella konsertin juonnot, käsiohjelma ja Powerpoint -esitys toivat tietoa ja tunnelmia Monteverdin elämänvaiheista ja musiikin murrosvaiheesta.
Työn loppuosassa pohditaan madrigaalien harjoittamiseen ja johtamiseen liittyviä haasteita sekä konsertin onnistumista. Konsertti sai yleisöltä hyvää palautetta. Jatkossa madrigaalien sisältöön, esitysten tyylinmukaisuuteen ja harjoitusperiodin hyödyntämiseen on helpompi paneutua tästä konsertista saatujen kokemusten pohjalta.
Konsertin teemana olivat Monteverdin varhaisbarokin italialaisiin rakkausrunoihin säveltämät madrigaalit, jotka sijoittuvat ajallisesti myöhäisrenessanssin ja varhaisbarokin rajalle. Sävellysten tekstilähtöisyys pyrittiin tuomaan esille konsertissa lauluesitysten lisäksi myös multimedian keinoin; laulujen suomennokset olivat yleisön seurattavissa valkokankaalla. Musiikin ohella konsertin juonnot, käsiohjelma ja Powerpoint -esitys toivat tietoa ja tunnelmia Monteverdin elämänvaiheista ja musiikin murrosvaiheesta.
Työn loppuosassa pohditaan madrigaalien harjoittamiseen ja johtamiseen liittyviä haasteita sekä konsertin onnistumista. Konsertti sai yleisöltä hyvää palautetta. Jatkossa madrigaalien sisältöön, esitysten tyylinmukaisuuteen ja harjoitusperiodin hyödyntämiseen on helpompi paneutua tästä konsertista saatujen kokemusten pohjalta.