Alustava tarvekartoitus majoitusyritykselle
Mäkelä, Anni (2011)
Mäkelä, Anni
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817764
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehtiin markkinointitutkimus tilausliikenneyrittäjille mahdollisen uuden majoitusyrittäjän toiveen mukaisesti. Tutkimuksen avulla oli tarkoitus selvittää, olisiko uudelle edullista majoitusta, erilaisille ryhmille tarjoavalle yritykselle kysyntää. Toisena tavoitteena oli selvittää, minkälainen olisi tyypillinen asiakas tällaiselle yritykselle.
Teoriaosassa käsiteltiin business-to-business-markkinointia, asiakassegmentointia ja tarvekartoitusta. Tieto teoriaosuuteen löytyi kirjoista ja internetistä. Empiirisessä osassa käsiteltiin markkinointitutkimuksen toteutusta ja sen tuloksia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Yleisellä tasolla käytiin vielä läpi tilausliikennematkailua. Markkinointitutkimus toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Sähköinen linkki kyselyyn lähetettiin kaikille alueen Kouvola, Kotka, Hamina, Lappeenranta, Mikkeli, Imatra ja Savonlinna tilausliikenneyrittäjille. Yhteensä näitä yrittäjiä oli 40.
Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 14, eli vastausprosentti oli 35 %. Tutkimuksessa selvisi, että uudelle majoitusyritykselle ei ole kysyntää reitin Kajaani-Paltamo-Puolanka-Kuusamo/Rovaniemi varrelle, koska suurin osa kyselyyn osallistuneista liikennöitsijöistä ei yövy tällä matkalla. Tyypillinen potentiaalinen asiakas uudelle majoitusyritykselle olisi kyselyn vastausten perusteella joka mies tai nainen ja ikähaarukassa yli 65-vuotias tai 39–50-vuotias. Tyypillinen ryhmäkoko matkustajille on 30–50 henkilöä. Tyypillinen matka sijoittuu kevääseen.
Teoriaosassa käsiteltiin business-to-business-markkinointia, asiakassegmentointia ja tarvekartoitusta. Tieto teoriaosuuteen löytyi kirjoista ja internetistä. Empiirisessä osassa käsiteltiin markkinointitutkimuksen toteutusta ja sen tuloksia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Yleisellä tasolla käytiin vielä läpi tilausliikennematkailua. Markkinointitutkimus toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Sähköinen linkki kyselyyn lähetettiin kaikille alueen Kouvola, Kotka, Hamina, Lappeenranta, Mikkeli, Imatra ja Savonlinna tilausliikenneyrittäjille. Yhteensä näitä yrittäjiä oli 40.
Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 14, eli vastausprosentti oli 35 %. Tutkimuksessa selvisi, että uudelle majoitusyritykselle ei ole kysyntää reitin Kajaani-Paltamo-Puolanka-Kuusamo/Rovaniemi varrelle, koska suurin osa kyselyyn osallistuneista liikennöitsijöistä ei yövy tällä matkalla. Tyypillinen potentiaalinen asiakas uudelle majoitusyritykselle olisi kyselyn vastausten perusteella joka mies tai nainen ja ikähaarukassa yli 65-vuotias tai 39–50-vuotias. Tyypillinen ryhmäkoko matkustajille on 30–50 henkilöä. Tyypillinen matka sijoittuu kevääseen.