Kasvun Yhteisöjen perhetyö : Kokemuksia Sairilan ja Koivikon koulukotien perhetyöstä
Jantunen, Noora (2011)
Jantunen, Noora
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817715
Tiivistelmä
Perhetyö on moniselitteinen ja -merkityksinen käsite. Tämä johtuu siitä, ettei sitä ja perhetyöntekijä-nimikettä ole laissa määritelty. Tämä on erikoista, sillä Suomi on perhekeskeinen maa ja perhetyötä teh-däänkin osana monia eri ammatteja. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selkiyttää perhetyö-käsitettä sekä luoda tietoa perhetyöstä lastensuojelunkentälle. Usein lastensuojelua tutkittaessa keskiössä ovat asiak-kaana olevat lapset. Tässä opinnäytetyössä keskitytään kuitenkin lastensuojeluprosessien kannalta tärkei-siin osapuoliin, vanhempiin.
Opinnäytetyössä syvennytään Mikkelissä sijaitseva Kasvun Yhteisöjen, Sairilan ja Koivikon koulukotien, perhetyöhön. Tietoa perhetyöstä kerättiin Kasvun Yhteisöjen asiakkaana olevien lasten kahdelta van-hemmalta. Tämän opinnäytetyön vähäinen haastateltavien määrä johtuu osittain opinnäytetyön aikatau-lullisista rajoista. Haastateltujen vanhempien määrä kertoo myös siitä, kuinka haastavaa perhetyön teke-minen on. Haastattelut suoritettiin syksyllä 2011 teemahaastatteluin.
Haastateltujen vanhempien yleinen kokemus Kasvun Yhteisöjen perhetyöstä oli positiivinen. Vanhemmat myös arvostivat perhetyössä saamaansa tukea sekä pitivät perhetyön merkityksellisenä. He uskoivat perhetyön parantaneen heidän ja lastensa välejä. Välit ovat parantuneet erityisesti Kasvun Yhteisöjen työntekijöiden tuen ansiosta. Haastatellut vanhemmat halusivat pysyä edelleen osana lastensa elämää, vaikka he eivät fyysisesti enää asukkaan saman katon alla. He toivoivat, että heidät otetaan huomioon lapsen kasvatuksessa ja elämän tapahtumissa. Negatiivisiksi jääneitä kokemuksia perhetyöstä vanhem-milta löytyi ennen Kasvun Yhteisöihin saapumista. Siksi vanhemmat ilmaisivat halunsa olla työntekijöi-den silmissä inhimillisiä ja välillä erehtyväisiä. Sen sijaan he eivät halunneet tulla leimatuiksi ja kohdel-tuina ”huonoina” vanhempina. He toivoivat, että heille kerrottaisiin realistisesti negatiiviset asiat, mutta muistuttivat myös positiivisten asioiden kannattelevan heitä jaksamaan. Tällaisesta työntekijöiden ja vanhempien toimivasta yhteistyöstä hyötyy molemmat osapuolet. Tästä hyötyy samalla lapsi, joka voi tilanteen rauhoittuessa asettua uuteen elämäänsä koulukodissa rauhallisin mielin.
Opinnäytetyössä syvennytään Mikkelissä sijaitseva Kasvun Yhteisöjen, Sairilan ja Koivikon koulukotien, perhetyöhön. Tietoa perhetyöstä kerättiin Kasvun Yhteisöjen asiakkaana olevien lasten kahdelta van-hemmalta. Tämän opinnäytetyön vähäinen haastateltavien määrä johtuu osittain opinnäytetyön aikatau-lullisista rajoista. Haastateltujen vanhempien määrä kertoo myös siitä, kuinka haastavaa perhetyön teke-minen on. Haastattelut suoritettiin syksyllä 2011 teemahaastatteluin.
Haastateltujen vanhempien yleinen kokemus Kasvun Yhteisöjen perhetyöstä oli positiivinen. Vanhemmat myös arvostivat perhetyössä saamaansa tukea sekä pitivät perhetyön merkityksellisenä. He uskoivat perhetyön parantaneen heidän ja lastensa välejä. Välit ovat parantuneet erityisesti Kasvun Yhteisöjen työntekijöiden tuen ansiosta. Haastatellut vanhemmat halusivat pysyä edelleen osana lastensa elämää, vaikka he eivät fyysisesti enää asukkaan saman katon alla. He toivoivat, että heidät otetaan huomioon lapsen kasvatuksessa ja elämän tapahtumissa. Negatiivisiksi jääneitä kokemuksia perhetyöstä vanhem-milta löytyi ennen Kasvun Yhteisöihin saapumista. Siksi vanhemmat ilmaisivat halunsa olla työntekijöi-den silmissä inhimillisiä ja välillä erehtyväisiä. Sen sijaan he eivät halunneet tulla leimatuiksi ja kohdel-tuina ”huonoina” vanhempina. He toivoivat, että heille kerrottaisiin realistisesti negatiiviset asiat, mutta muistuttivat myös positiivisten asioiden kannattelevan heitä jaksamaan. Tällaisesta työntekijöiden ja vanhempien toimivasta yhteistyöstä hyötyy molemmat osapuolet. Tästä hyötyy samalla lapsi, joka voi tilanteen rauhoittuessa asettua uuteen elämäänsä koulukodissa rauhallisin mielin.