Kirkastuva totuus ja taiteilijan etiikka
Niemi, Satu (2011)
Niemi, Satu
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817664
Tiivistelmä
Mitä on taide? Mitä on totuus? Opinnäytetyössä käsitellään taiteilijan etiikkaa taiteen ja totuuden lähtökohdista. Näkökulma on kristityn taiteilijan. Kysymys on totuuden välittämiseen liittyvistä eettisistä ongelmista, kuten taiteilijan vallasta yleisöönsä, totuuden omistamisen mahdollisuudesta, sekä oman ideologian tunnistamisessa ja tunnustamisessa. Työssä pohditaan, mitkä ovat taiteilijan velvollisuudet ja oikeudet oman maailmankuvansa välittäjänä. Näkökulmana on myös taiteen vastaanottajan vastuu totuuden tulkinnasta.
Tärkeimmät kysymykset kulminoituvat Kirkkauden päivä -triptyykin luomisprosessiin. Mustavalkoinen teos on valkoiselle pahville mustekynillä ja tusseilla piirretty. Siinä on käytetty myös kollaasitekniikkaa. Kooltaan teos on 3 x 120 cm x 90 cm. Teos on ollut esillä joensuulaisessa taidegalleria Ahjossa keväällä 2011.
Taiteilijalla on aina oma taustansa ja maailmankuvansa, josta hänen ideansa ja työskentelynsä muodostuvat. Valmis teos on tekijänsä puheenvuoro, johon hän kutsuu vastaanottajan mukaan. Oman todellisuuskäsityksen esillä pitäminen ei automaattisesti ole väärää vallankäyttöä. Taiteilijan velvollisuus on tunnistaa omat lähtökohtansa ja toimia niistä käsin rehellisesti. Valmis taideteos voi parhaimmillaan välittää tekijänsä todellisuuskokemuksen vastaanottajalle dialogisesti sortumatta propagandaan.
Tärkeimmät kysymykset kulminoituvat Kirkkauden päivä -triptyykin luomisprosessiin. Mustavalkoinen teos on valkoiselle pahville mustekynillä ja tusseilla piirretty. Siinä on käytetty myös kollaasitekniikkaa. Kooltaan teos on 3 x 120 cm x 90 cm. Teos on ollut esillä joensuulaisessa taidegalleria Ahjossa keväällä 2011.
Taiteilijalla on aina oma taustansa ja maailmankuvansa, josta hänen ideansa ja työskentelynsä muodostuvat. Valmis teos on tekijänsä puheenvuoro, johon hän kutsuu vastaanottajan mukaan. Oman todellisuuskäsityksen esillä pitäminen ei automaattisesti ole väärää vallankäyttöä. Taiteilijan velvollisuus on tunnistaa omat lähtökohtansa ja toimia niistä käsin rehellisesti. Valmis taideteos voi parhaimmillaan välittää tekijänsä todellisuuskokemuksen vastaanottajalle dialogisesti sortumatta propagandaan.