Verkkokaupan markkinointi : case: Linnoituksen Puodit
Piipari, Hanna (2011)
Piipari, Hanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517289
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää mahdollisimman kustannustehokkaita sähköisen markkinoinnin keinoja Linnoituksen Puotien verkkokaupalle markkinoinnin kehittämiseen. Lisäksi työn tavoitteena oli toteuttaa sähköinen markkinointikampanja, jonka avulla yritettiin saada verkkokaupalle uusia asiakkaita ja aktivoida myös vanhoja asiakkaita jälleen ostoksille.
Teoriaosuudessa esitellään sähköisen markkinoinnin keinoista verkkosivut, sähköpostimainonta, hakukonemarkkinointi, sosiaalinen media, bannerimainonta, blogit ja mobiilimainonta. Lisäksi käsitellään verkkokaupan eri osa-alueiden kehittämistä.
Empiriaosuudessa esitellään toteutettu kampanja ja sen tulokset. Kampanjassa arvottiin viikoittain kaikkien verkkokaupasta tilanneiden asiakkaiden kesken noin 50 euron arvoinen tuotepalkinto. Kampanjan tuloksia avataan sanallisesti sekä kaavioiden avulla.
Kampanja onnistui melko hyvin, sillä myynti kasvoi 50 % verrattuna tavallisiin viikkoihin ennen kampanjan alkua ja verkkokauppa sai uusia asiakkaita. Myös liikenne puotien Facebook-sivuilla oli vilkasta. Kampanjan avulla saatiin todisteita siitä, että sähköisen markkinoinnin keinojen käyttäminen ja kehittäminen hyödyttää liiketoimintaa huomattavasti.
Teoriaosuudessa esitellään sähköisen markkinoinnin keinoista verkkosivut, sähköpostimainonta, hakukonemarkkinointi, sosiaalinen media, bannerimainonta, blogit ja mobiilimainonta. Lisäksi käsitellään verkkokaupan eri osa-alueiden kehittämistä.
Empiriaosuudessa esitellään toteutettu kampanja ja sen tulokset. Kampanjassa arvottiin viikoittain kaikkien verkkokaupasta tilanneiden asiakkaiden kesken noin 50 euron arvoinen tuotepalkinto. Kampanjan tuloksia avataan sanallisesti sekä kaavioiden avulla.
Kampanja onnistui melko hyvin, sillä myynti kasvoi 50 % verrattuna tavallisiin viikkoihin ennen kampanjan alkua ja verkkokauppa sai uusia asiakkaita. Myös liikenne puotien Facebook-sivuilla oli vilkasta. Kampanjan avulla saatiin todisteita siitä, että sähköisen markkinoinnin keinojen käyttäminen ja kehittäminen hyödyttää liiketoimintaa huomattavasti.