”Minä itse, elämäni tärkein rooli” : Tyttöryhmä tutkimusmatkalla arjen selviytymistapojen ja kulttuurisen moninaisuuden maailmassa
Vento, Melina (2009)
Vento, Melina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906093797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906093797
Tiivistelmä
Toteutin opinnäytetyöni Havukosken nuorisotalolla. Ohjasin yhdessä nuorisotyöntekijän kanssa monikulttuurisen tyttöryhmän. Tarve ryhmälle oli noussut nuorisotalolta. Ohjasin yhdeksän toimintakertaa helmi- maaliskuussa 2006. Opinnäytetyöni oli luonteeltaan toiminnallinen. Opinnäyteprosessini koostui toimintakertojen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista.
Työn teoreettisena taustana toimi Ofra Ayalonin Basic ph, joka on kattava selitysmalli ihmisen selviytymiskeinoista. Ayalon jakaa ihmisen selviytymiskeinot kuuteen ulottuvuuteen: uskomuksiin ja arvoihin, tunteisiin, sosiaaliseen vuorovaikutukseen, mielikuvitukseen, kognitioihin ja fysiologiseen ulottuvuuteen. Kuvaan työni teoriassa nuoruutta ikävaiheena ja puhun identiteetistä, jonka kehittyminen on oleellista nuoruudessa. Vertaistuki ja nuoren omat elämänhallintakeinot ovat myös tärkeä osa monikulttuurisen nuoren hyvinvointia.
Toimintakerroilla tarkastelimme yhdessä erilaisia, tyttöjen toiveiden mukaan suunniteltuja teemoja: omia rooleja ja itseen kohdistuvia odotuksia, kulttuurien eroja, tulevaisuuteen liittyviä asioita sekä yksilöllisiä selviytymistapoja. Toimintaan mahtui monenlaisia tapoja toimia: muun muassa minäpuun piirtämistä, roolikartan tekemistä, tanssimista, musiikin kuuntelemista ja hauskan pitoa. Toiminnan ohessa keskustelimme ja pohdimme teemoihin liittyviä asioita.
Tavoitteenani oli suunnitella, ohjata ja arvioida toiminnallinen ryhmä. Halusin ohjata ryhmää dialogisesti ja innostavasti. Toiminnan tavoitteena oli, että ryhmäläiset tiedostaisivat yksilölliset tapansa selviytyä arjessaan ja, että he saisivat ja antaisivat ryhmässä vertaistukea. Arviointitapoina käytin osallistuvaa havainnointia, päiväkirjan pitämistä, toiminnan tuotoksia sekä alku ja loppukyselyitä.
Monikulttuurisesta tyttöryhmästä saamani palaute oli positiivista. Tytöt pitivät ryhmästä ja tavastani ohjata heitä. Ryhmän toiminta tuki ryhmäläisten välistä vertaistukea ja he tiedostivat toiminnan aikana omia selviytymistapojaan. Tytöt kokivat saaneensa ryhmässä ja sen jälkeen tukea toisiltaan. Ryhmän toiminta koettiin innostavana. Tytöt kokivat, että toiminta oli sellaista kuin he toivoivat ja odottivat.
Työn teoreettisena taustana toimi Ofra Ayalonin Basic ph, joka on kattava selitysmalli ihmisen selviytymiskeinoista. Ayalon jakaa ihmisen selviytymiskeinot kuuteen ulottuvuuteen: uskomuksiin ja arvoihin, tunteisiin, sosiaaliseen vuorovaikutukseen, mielikuvitukseen, kognitioihin ja fysiologiseen ulottuvuuteen. Kuvaan työni teoriassa nuoruutta ikävaiheena ja puhun identiteetistä, jonka kehittyminen on oleellista nuoruudessa. Vertaistuki ja nuoren omat elämänhallintakeinot ovat myös tärkeä osa monikulttuurisen nuoren hyvinvointia.
Toimintakerroilla tarkastelimme yhdessä erilaisia, tyttöjen toiveiden mukaan suunniteltuja teemoja: omia rooleja ja itseen kohdistuvia odotuksia, kulttuurien eroja, tulevaisuuteen liittyviä asioita sekä yksilöllisiä selviytymistapoja. Toimintaan mahtui monenlaisia tapoja toimia: muun muassa minäpuun piirtämistä, roolikartan tekemistä, tanssimista, musiikin kuuntelemista ja hauskan pitoa. Toiminnan ohessa keskustelimme ja pohdimme teemoihin liittyviä asioita.
Tavoitteenani oli suunnitella, ohjata ja arvioida toiminnallinen ryhmä. Halusin ohjata ryhmää dialogisesti ja innostavasti. Toiminnan tavoitteena oli, että ryhmäläiset tiedostaisivat yksilölliset tapansa selviytyä arjessaan ja, että he saisivat ja antaisivat ryhmässä vertaistukea. Arviointitapoina käytin osallistuvaa havainnointia, päiväkirjan pitämistä, toiminnan tuotoksia sekä alku ja loppukyselyitä.
Monikulttuurisesta tyttöryhmästä saamani palaute oli positiivista. Tytöt pitivät ryhmästä ja tavastani ohjata heitä. Ryhmän toiminta tuki ryhmäläisten välistä vertaistukea ja he tiedostivat toiminnan aikana omia selviytymistapojaan. Tytöt kokivat saaneensa ryhmässä ja sen jälkeen tukea toisiltaan. Ryhmän toiminta koettiin innostavana. Tytöt kokivat, että toiminta oli sellaista kuin he toivoivat ja odottivat.