Virtuaalinen asuntoesittely osaksi VVO:n uusien vuokratalojen markkinointia
Kinnunen, Katja (2011)
Kinnunen, Katja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717422
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on auttaa toimeksiantajaa markkinoinnin suunnittelussa, keskittyen uusien vuokratalojen markkinointiin. Työn toimeksiantaja on Suomen suurin valtakunnallinen vuokra-asuntoyritys VVO-yhtymä Oyj. Tutkimuksen avulla selvitettiin asunnon virtuaalisen esittelyn vahvuuksia ja puutteita. Virtuaalinen asuntoesittely on keskeneräisen rakenteilla olevan asunnon visuaalinen kolmiulotteinen videokuva internetissä. Tutkimuksessa keskityttiin virtuaalisen asuntoesittelyn toimivuuteen ja vaikutuksiin uudiskohteen markkinointiprosessissa. Lisäksi tutkimustulosten perusteella haettiin mahdollisia kehitysehdotuksia uudiskohteen markkinointiprosessiin.
Työn teoreettinen viitekehys keskittyy digitaaliseen markkinointiin sekä sen tuomiin muutoksiin markkinoinnissa ja markkinointiviestinnässä. Lisäksi teoriaosassa käsitellään sosiaalisen median mahdollisuuksia ja asiakkaan osallistamista.
Tutkimusongelmana oli selvittää lisääkö virtuaalinen asuntoesittely asiakkaan kokemaa arvoa uudiskohteen vuokrausprosessissa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen survey-tutkimus. Empiirinen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselytutkimus suoritettiin syksyllä 2011. Tutkimuksen yhteydessä kokeiltiin myös yhteisöpalvelujen hyödyntämistä markkinoinnin suunnittelussa. Tutkimusjoukko ohjattiin verkkoyhteisöön keskustelemaan asunnon virtuaalisesta esittelytavasta. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin kahta tutkimuksessa mukana ollutta uudiskohteen markkinointia hoitanutta myyntineuvottelijaa. Heiltä saatiin tietoa siitä toimiiko uudiskohteen markkinointiprosessi työntekijän kannalta joustavasti ja millaista palautetta myyntineuvottelijat olivat saaneet asiakkailta virtuaalisesta asuntoesittelystä.
Tutkimus osoitti, että virtuaalisella asuntoesittelyllä on mahdollista nostaa asiakkaan kokemaa arvoa vuokrausprosessissa. Tutkimuksen mukaan virtuaalisen asuntoesittelyn teknisessä toteutuksessa olisi jonkin verran vielä kehitettävää, jotta siitä saataisiin kaikki hyöty irti sekä asiakkaan että VVO:n näkökulmasta. Toteutuksen kehittämisen lisäksi virtuaalisen esittelyn löydettävyyttä tulisi parantaa huomattavasti. Virtuaalinen asuntoesittely ja digitaalinen markkinointi pitäisi ottaa vahvemmin mukaan uudiskohteen markkinointiprosessiin, jotta niistä olisi todellista hyötyä prosessin tehokkuuden kannalta.
Työn teoreettinen viitekehys keskittyy digitaaliseen markkinointiin sekä sen tuomiin muutoksiin markkinoinnissa ja markkinointiviestinnässä. Lisäksi teoriaosassa käsitellään sosiaalisen median mahdollisuuksia ja asiakkaan osallistamista.
Tutkimusongelmana oli selvittää lisääkö virtuaalinen asuntoesittely asiakkaan kokemaa arvoa uudiskohteen vuokrausprosessissa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen survey-tutkimus. Empiirinen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselytutkimus suoritettiin syksyllä 2011. Tutkimuksen yhteydessä kokeiltiin myös yhteisöpalvelujen hyödyntämistä markkinoinnin suunnittelussa. Tutkimusjoukko ohjattiin verkkoyhteisöön keskustelemaan asunnon virtuaalisesta esittelytavasta. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin kahta tutkimuksessa mukana ollutta uudiskohteen markkinointia hoitanutta myyntineuvottelijaa. Heiltä saatiin tietoa siitä toimiiko uudiskohteen markkinointiprosessi työntekijän kannalta joustavasti ja millaista palautetta myyntineuvottelijat olivat saaneet asiakkailta virtuaalisesta asuntoesittelystä.
Tutkimus osoitti, että virtuaalisella asuntoesittelyllä on mahdollista nostaa asiakkaan kokemaa arvoa vuokrausprosessissa. Tutkimuksen mukaan virtuaalisen asuntoesittelyn teknisessä toteutuksessa olisi jonkin verran vielä kehitettävää, jotta siitä saataisiin kaikki hyöty irti sekä asiakkaan että VVO:n näkökulmasta. Toteutuksen kehittämisen lisäksi virtuaalisen esittelyn löydettävyyttä tulisi parantaa huomattavasti. Virtuaalinen asuntoesittely ja digitaalinen markkinointi pitäisi ottaa vahvemmin mukaan uudiskohteen markkinointiprosessiin, jotta niistä olisi todellista hyötyä prosessin tehokkuuden kannalta.