Markkinointisuunnitelma: Fysioterapeutti Petri Huttu
Asunmaa, Miika (2011)
Asunmaa, Miika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717405
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Fysioterapeutti Petri Hutulle, joka on mar-raskuussa 2010 perustettu monipuolinen fysioterapia-alan yritys. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Fysioterapeutti Petri Hutun markkinointia. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä yrityksen nykytilaan lähtökohta-analyysien avulla. Siihen sisältyi asiaankuuluvan teorian käsittely ja sen soveltaminen kohdeyritykseen. Lähtökohta-analyysien pohjalta laadittiin yhteenveto, josta määritettiin yrityksen sisäiset vahvuudet ja heikkoudet, sekä ulkoiset mahdollisuudet ja uhat. Toisena tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma Fysioterapeutti Petri Hutulle vuodelle 2012. Markkinointisuunnitelmassa käsiteltiin markkinointistrategiaa, tavoitteita, kohderyhmiä, budjettia ja suunniteltiin toimenpiteitä markkinoinnin kilpailukeinojen avulla sekä pohdittiin seurantaa.
Markkinointisuunnitelma auttaa yritystä pääsemään asettamiinsa tavoitteisiin. Ennen markkinointisuunnitelman tekoa selvitettiin yrityksen lähtökohdat ja minkälaisia muutoksia on tulevaisuudessa mahdollisesti odotettavissa. Markkinointisuunnitelman perustana käytettiin lähtökohta-analyysiä, joka sisältää analyysit yrityksestä, toimintaympäristöstä, toimialasta, asiakkaista, ja kilpailijoista. Nämä analyysit koottiin yhteen SWOT-analyysin avulla. SWOT-analyysissä pohdittiin Fysioterapeutti Petri Hutun vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia.
Lähtökohta-analyysien pohjalta tehtiin markkinointisuunnitelma Fysioterapeutti Petri Hutulle. Markkinointisuunnitelmassa mietittiin kohdeyritykselle oikea markki-nointistrategia, realistiset tavoitteet, oikeat kohderyhmät, sopiva budjetti, järkevät toimenpiteet sekä seurannan ja arvionnin toteutustapa.
Markkinointisuunnitelma auttaa yritystä pääsemään asettamiinsa tavoitteisiin. Ennen markkinointisuunnitelman tekoa selvitettiin yrityksen lähtökohdat ja minkälaisia muutoksia on tulevaisuudessa mahdollisesti odotettavissa. Markkinointisuunnitelman perustana käytettiin lähtökohta-analyysiä, joka sisältää analyysit yrityksestä, toimintaympäristöstä, toimialasta, asiakkaista, ja kilpailijoista. Nämä analyysit koottiin yhteen SWOT-analyysin avulla. SWOT-analyysissä pohdittiin Fysioterapeutti Petri Hutun vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia.
Lähtökohta-analyysien pohjalta tehtiin markkinointisuunnitelma Fysioterapeutti Petri Hutulle. Markkinointisuunnitelmassa mietittiin kohdeyritykselle oikea markki-nointistrategia, realistiset tavoitteet, oikeat kohderyhmät, sopiva budjetti, järkevät toimenpiteet sekä seurannan ja arvionnin toteutustapa.