Spraying from the heart : tapaustutkimus dokumenttielokuvan lajityypin hahmottumisesta
Ihalainen, Henriikka (2011)
Ihalainen, Henriikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
![Creative Commons License](http://www.theseus.fi/themes/Theseus_Mirage/images/CC/l/by-nc-nd/1.0/fi/88x31.png)
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517256
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toiminnallinen, se koostuu teososasta sekä kirjallisesta osasta. Teososa on noin 27-minuuttinen dokumenttielokuva Spraying from the Heart, jonka olen itse toteuttanut käsikirjoituksesta leikkaukseen, äänen jälkikäsittelyä lukuun ottamatta. Teos on henkilökuvaus graffitimaalari Tramasta. Siinä käsitellään Traman henkilöhistoriaa, hänen valintojansa sekä niiden seurauksia.
Dokumenttielokuvan genrerajat eivät useinkaan ole selkeitä, vaan tyylejä yhdistellään tiedostamatta ja tietoisesti. Kirjallisessa osassa tutkin oman teososani genremäärittelyä eli sitä, mihin genreen teokseni sijoittuu. Pohdin ja määrittelen dokumenttielokuvaa ja sen lajityyppejä. Peilaan omaa teostani myös Bill Nicholsin esittämän moodijaottelun lävitse ja tutkin minkä moodien piirteitä teoksestani löytyy.
Tutkimusmenetelmänä käytin osallistuvan havainnoinnin soveltamista tapaustutkimuksen avulla. Luin dokumenttielokuvaa käsittelevää kirjallisuutta, jonka pohjalta analysoin ja erittelen tekemiäni ratkaisuja, jotka vaikuttivat teoksen rakenteeseen ja visuaaliseen tyyliin. Kirjallisen työn alussa käsitellään graffitia ilmiönä yleisesti, miten ja milloin se syntyi ja rantautui Suomeen. Alussa avataan myös muutama graffitikulttuurin keskeinen termi.
Moodeja tutkiessani löysin teoksestani piirteitä havainnoivasta moodista, jossa havainnoidaan esiintyjän elämää siihen puuttumatta tai mitään lavastamatta. Löysin myös piirteitä performatiivisesta sekä osallistuvasta moodista, jossa korostetaan elokuvantekijän sekä kohteen vuorovaikutusta. Lisäksi teos pitää sisällään piirteitä selittävästä moodista, joskaan se ei suoraan sijoitu senkään alle.
Tutkimukseni lopputuloksena dokumenttielokuvani Spraying from the Heart on lajityypiltään henkilökohtainen dokumentti, ja alakategorialtaan se sijoittuu niin sanottuun kotietnografiaan. Teos yhdistää esittävää elokuvaa (cinema vérité) ja suoraa elokuvaa (direct cinema). Siinä on myös vahvasti tv-dokumentin piirteitä (puhuva pää). Teos on muutaman lajityypin ja moodin yhdistelmä, joka alaa käsittelevien oppaiden mukaan on yleisimmin esiintyvä laji dokumenttielokuvassa nykyään.
Dokumenttielokuvan genrerajat eivät useinkaan ole selkeitä, vaan tyylejä yhdistellään tiedostamatta ja tietoisesti. Kirjallisessa osassa tutkin oman teososani genremäärittelyä eli sitä, mihin genreen teokseni sijoittuu. Pohdin ja määrittelen dokumenttielokuvaa ja sen lajityyppejä. Peilaan omaa teostani myös Bill Nicholsin esittämän moodijaottelun lävitse ja tutkin minkä moodien piirteitä teoksestani löytyy.
Tutkimusmenetelmänä käytin osallistuvan havainnoinnin soveltamista tapaustutkimuksen avulla. Luin dokumenttielokuvaa käsittelevää kirjallisuutta, jonka pohjalta analysoin ja erittelen tekemiäni ratkaisuja, jotka vaikuttivat teoksen rakenteeseen ja visuaaliseen tyyliin. Kirjallisen työn alussa käsitellään graffitia ilmiönä yleisesti, miten ja milloin se syntyi ja rantautui Suomeen. Alussa avataan myös muutama graffitikulttuurin keskeinen termi.
Moodeja tutkiessani löysin teoksestani piirteitä havainnoivasta moodista, jossa havainnoidaan esiintyjän elämää siihen puuttumatta tai mitään lavastamatta. Löysin myös piirteitä performatiivisesta sekä osallistuvasta moodista, jossa korostetaan elokuvantekijän sekä kohteen vuorovaikutusta. Lisäksi teos pitää sisällään piirteitä selittävästä moodista, joskaan se ei suoraan sijoitu senkään alle.
Tutkimukseni lopputuloksena dokumenttielokuvani Spraying from the Heart on lajityypiltään henkilökohtainen dokumentti, ja alakategorialtaan se sijoittuu niin sanottuun kotietnografiaan. Teos yhdistää esittävää elokuvaa (cinema vérité) ja suoraa elokuvaa (direct cinema). Siinä on myös vahvasti tv-dokumentin piirteitä (puhuva pää). Teos on muutaman lajityypin ja moodin yhdistelmä, joka alaa käsittelevien oppaiden mukaan on yleisimmin esiintyvä laji dokumenttielokuvassa nykyään.