Facebook-pelin suunnittelu ja toteutus
Loimulahti, Joni (2011)
Loimulahti, Joni
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016504
Tiivistelmä
Tässä työssä suunniteltiin ja toteutettiin ulkoilun erikoisliikkeelle, Partiovaruste Oy:lle, Facebook-peli nimeltä "Millainen ulkoilija olet?". Pelin tarkoitus oli Partiovaruste Oy:n verkkokaupan, Scandinavian Outdoor Storen, markkinointi. Työssä tarkasteltiin myös Facebookin tarjoamia mahdollisuuksia markkinoinnin näkökulmasta.
Peli päätettiin toteuttaa Adobe Flash CS3 Professional -kehitysympäristössä ja ActionScript 3 -ohjelmointikielellä. Ulkoiluteemaan vahvasti nojautuvan pelin ulkoasuvaatimuksina oli pelikokemusta syventävän pelinäkymän luominen. Peliin kehitettiin taustatarina, jonka päähahmona toimii fiktiivinen ulkoilija, Ulgo Ilijatus. Pelissä pelaaja matkaa Totuuden reitin, joka pitää sisällään kymmenen kysymystä. Vastausten perusteella pelaaja luokitellaan oikeaan ulkoilijakategoriaan.
Pelin koodi on pohjimmiltaan yksinkertaista. Haastavinta oli rakentaa pelin vastauksia käsittelevä toiminnallisuus. Työssä hyödynnettiin Adobe Flashin lisäksi Adobe Photoshop CS3 -kuvankäsittelyohjelmaa. Peli päätettiin julkaista Facebookissa, koska kyseisen yhteisöpalvelun voimavarat markkinointikanavana ovat kattavat.
Projekti oli erityisen opettavainen, koska opinnäytetyön laatijan Adobe Flashiin liittyvät tiedot ja taidot olivat ennen työn aloittamista vajavaisia. Peliä ei julkaistu opinnäytetyön valmistumisen aikana, vaan se tullaan julkaisemaan Partiovaruste Oy:n valitsemana ajankohtana.
Peli päätettiin toteuttaa Adobe Flash CS3 Professional -kehitysympäristössä ja ActionScript 3 -ohjelmointikielellä. Ulkoiluteemaan vahvasti nojautuvan pelin ulkoasuvaatimuksina oli pelikokemusta syventävän pelinäkymän luominen. Peliin kehitettiin taustatarina, jonka päähahmona toimii fiktiivinen ulkoilija, Ulgo Ilijatus. Pelissä pelaaja matkaa Totuuden reitin, joka pitää sisällään kymmenen kysymystä. Vastausten perusteella pelaaja luokitellaan oikeaan ulkoilijakategoriaan.
Pelin koodi on pohjimmiltaan yksinkertaista. Haastavinta oli rakentaa pelin vastauksia käsittelevä toiminnallisuus. Työssä hyödynnettiin Adobe Flashin lisäksi Adobe Photoshop CS3 -kuvankäsittelyohjelmaa. Peli päätettiin julkaista Facebookissa, koska kyseisen yhteisöpalvelun voimavarat markkinointikanavana ovat kattavat.
Projekti oli erityisen opettavainen, koska opinnäytetyön laatijan Adobe Flashiin liittyvät tiedot ja taidot olivat ennen työn aloittamista vajavaisia. Peliä ei julkaistu opinnäytetyön valmistumisen aikana, vaan se tullaan julkaisemaan Partiovaruste Oy:n valitsemana ajankohtana.