"Nykyään tää ei oo mikään sekametelisoppa, ku tää on semmonen hyvä cocktail" : Sairaanhoitajien kokemuksia triage-luokittelun ja sairaanhoitajan vastaanoton merkityksestä työhyvinvoinnille
Tuusa, Salla; Mattila, Suvi; Vuolle, Marjut (2011)
Tuusa, Salla
Mattila, Suvi
Vuolle, Marjut
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120217012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120217012
Tiivistelmä
Päivystystoimintaa on alettu viime vuosien aikana kehittää, jotta päivystys vastaisi tarkoitustaan kiireellisten potilaiden hoitopaikkana. Päivystyksen ruuhkautumisen vähentämiseksi ja toiminnan selkiyttämiseksi päivystyksissä on otettu käyttöön triage-luokittelu ja sairaanhoitajan vastaanottotoiminta. Triage-luokittelulla tarkoitetaan hoidon kiireellisyyden ja tarpeen arviointia. Sairaanhoitajan vastaanotolle voidaan ohjata luokituksen mukaisesti potilaat, jotka eivät tarvitse lääkärin vastaanottokäyntiä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Iisalmen yhteispäivystyksen sairaanhoitajien kokemuksia triage-luokittelun ja sairaanhoitajan vastaanoton käyttöönotosta ja käytöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin päivystystoiminnan muutokseen liittyviä tekijöitä, jotka ovat yhteydessä sairaanhoitajien työhyvinvointiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena yhteistyössä Iisalmen yhteispäivystyksen kanssa. Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla 11 Iisalmen yhteispäivystyksessä työskentelevää sairaanhoitajaa. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tässä tutkimuksessa triage-luokittelu ja sairaanhoitajan vastaanotto koettiin pääasiassa päivystystä kehittävinä uudistuksina. Uudistuksen myötä päivystystyön mielekkyys, monipuolisuus ja palkitsevuus lisääntyivät ja siten vaikuttivat myönteisesti myös sairaanhoitajien työhyvinvointiin. Kiire aiheutti kuitenkin toisinaan kireää ilmapiiriä, minkä koettiin hankaloittavan työn sujuvuutta.
Kehityskohteiksi todettiin yhtenäinen toimintamalli triage-luokittelun toteutuksessa ja entistä sujuvampi yhteistyö terveyskeskuksen kanssa. Lisäkoulutuksen todettiin myös olevan tarpeellinen, sillä sairaanhoitajat saivat koulutusta triage-luokittelun ja sairaanhoitajan vastaanoton toteutukseen vain toimintaa aloitettaessa. Lisäksi kehityskohteeksi todettiin jatkossa terveydenhoitopalveluiden muutoksien näkyvämpi tiedottaminen väestölle, jotta uudistukset olisivat päivystykseen saapuvien potilaiden tiedossa jo ennen päivystykseen tuloa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Iisalmen yhteispäivystyksen sairaanhoitajien kokemuksia triage-luokittelun ja sairaanhoitajan vastaanoton käyttöönotosta ja käytöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin päivystystoiminnan muutokseen liittyviä tekijöitä, jotka ovat yhteydessä sairaanhoitajien työhyvinvointiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena yhteistyössä Iisalmen yhteispäivystyksen kanssa. Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla 11 Iisalmen yhteispäivystyksessä työskentelevää sairaanhoitajaa. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tässä tutkimuksessa triage-luokittelu ja sairaanhoitajan vastaanotto koettiin pääasiassa päivystystä kehittävinä uudistuksina. Uudistuksen myötä päivystystyön mielekkyys, monipuolisuus ja palkitsevuus lisääntyivät ja siten vaikuttivat myönteisesti myös sairaanhoitajien työhyvinvointiin. Kiire aiheutti kuitenkin toisinaan kireää ilmapiiriä, minkä koettiin hankaloittavan työn sujuvuutta.
Kehityskohteiksi todettiin yhtenäinen toimintamalli triage-luokittelun toteutuksessa ja entistä sujuvampi yhteistyö terveyskeskuksen kanssa. Lisäkoulutuksen todettiin myös olevan tarpeellinen, sillä sairaanhoitajat saivat koulutusta triage-luokittelun ja sairaanhoitajan vastaanoton toteutukseen vain toimintaa aloitettaessa. Lisäksi kehityskohteeksi todettiin jatkossa terveydenhoitopalveluiden muutoksien näkyvämpi tiedottaminen väestölle, jotta uudistukset olisivat päivystykseen saapuvien potilaiden tiedossa jo ennen päivystykseen tuloa.