Asiakastyytyväisyys- ja kehittämistutkimus : Case Tatun tarvike Oy
Föhr, Maarit (2011)
Föhr, Maarit
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417147
Tiivistelmä
Föhr, Maarit. 2011. Asiakastyytyväisyys- ja kehittämistutkimus. Case Tatun tarvike Oy. Opinnäytetyö. Kemi - Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Kemi. Sivuja 66. Liitteitä 4.
Opinnäytetyöni tavoite on tutkia asiakkaiden tyytyväisyyttä Tatun tarvike Oy:n tuotevalikoimaa ja palveluja kohtaan. Tutkimuksen tarkoitus on myös tutkia onko Tatun tarvike Oy onnistunut pääsemään asettamiinsa tavoitteisiin tekemiensä muutosten avulla.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja tutkimusosasta. Teoriaosassa käsittelen asiakastyytyväisyyttä, asiakkuusajattelun periaatteita ja asiakkaalle lisäarvoa tuottavia tekijöitä. Keskeisenä osana asiakastyytyväisyyttä käsittelen palvelua sekä näistä osatekijöistä asiakkaalle välittyvää kokonaislaatua. Lähteinä olen käyttänyt alan kirjallisuutta, olen keskustellut yrityksen edustajien kanssa ja olen suorittanut paikan päällä yrityksessä havainnointitutkimusta seuraten asiakaspalvelua ja muutosten edistymistä myymälässä.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Näytteen koko oli 80 yrityksen asiakasrekisteristä poimittua asiakasta. Muistutusviestin lähettämisen jälkeen kokonaisvastausprosentiksi muodostui 61.
Tutkimuksen tuloksista pystyy tulkitsemaan, että valtaosa vastanneista olivat tyytyväisiä Tatun tarvike Oy:n tarjoamiin palveluihin sekä tuotevalikoimaan. Valikoimiin ei toivottu suuria muutoksia. Toivomukset olivat yksittäisiä tuotteiden lisäyksiä tuoteryhmiin. Yrityksen toiminta koettiin pääosin laadukkaaksi. Yksilöllinen ja ammattitaitoinen palvelu nousi esille monien vastauksessa. Myymälän uudistukset oltiin havaittu ja niistä palaute oli positiivista. Kehitettävää löytyi toimitustäsmällisyyden parantamisessa sekä rajaseudun kaksikielisyyden huomioon ottamisessa.
Asiasanat: asiakastyytyväisyys, palvelu, laatu, asiakasarvo, myymälälogistiikka, toimitusvarmuus.
Opinnäytetyöni tavoite on tutkia asiakkaiden tyytyväisyyttä Tatun tarvike Oy:n tuotevalikoimaa ja palveluja kohtaan. Tutkimuksen tarkoitus on myös tutkia onko Tatun tarvike Oy onnistunut pääsemään asettamiinsa tavoitteisiin tekemiensä muutosten avulla.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja tutkimusosasta. Teoriaosassa käsittelen asiakastyytyväisyyttä, asiakkuusajattelun periaatteita ja asiakkaalle lisäarvoa tuottavia tekijöitä. Keskeisenä osana asiakastyytyväisyyttä käsittelen palvelua sekä näistä osatekijöistä asiakkaalle välittyvää kokonaislaatua. Lähteinä olen käyttänyt alan kirjallisuutta, olen keskustellut yrityksen edustajien kanssa ja olen suorittanut paikan päällä yrityksessä havainnointitutkimusta seuraten asiakaspalvelua ja muutosten edistymistä myymälässä.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Näytteen koko oli 80 yrityksen asiakasrekisteristä poimittua asiakasta. Muistutusviestin lähettämisen jälkeen kokonaisvastausprosentiksi muodostui 61.
Tutkimuksen tuloksista pystyy tulkitsemaan, että valtaosa vastanneista olivat tyytyväisiä Tatun tarvike Oy:n tarjoamiin palveluihin sekä tuotevalikoimaan. Valikoimiin ei toivottu suuria muutoksia. Toivomukset olivat yksittäisiä tuotteiden lisäyksiä tuoteryhmiin. Yrityksen toiminta koettiin pääosin laadukkaaksi. Yksilöllinen ja ammattitaitoinen palvelu nousi esille monien vastauksessa. Myymälän uudistukset oltiin havaittu ja niistä palaute oli positiivista. Kehitettävää löytyi toimitustäsmällisyyden parantamisessa sekä rajaseudun kaksikielisyyden huomioon ottamisessa.
Asiasanat: asiakastyytyväisyys, palvelu, laatu, asiakasarvo, myymälälogistiikka, toimitusvarmuus.