Kunnan turvallisuustyön rakennetta kuvaava malli
Leppänen, Juha (2009)
Leppänen, Juha
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263252
Tiivistelmä
Suomen turvallisuus muodostuu ulkoisesta ja sisäisestä turvallisuudesta sekä yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisesta. Keskeinen osa turvallisuuden ylläpitämistä on eri viranomaisten ja kunnan yhteinen paikallinen turvallisuustyö. Tähän kokonaisuuteen on valtioneuvoston periaatepäätöksellä asetettu edellytys kunnille paikallisten turvallisuussuunnitelmien laatimiseksi.
Keskeisenä tutkimuskysymyksenä on ollut se Miten kunnan turvallisuussuunnittelua johdetaan monitoimijaympäristössä? Tämä kysymys on hajautettu osakysymyksiin, johon on haettu vastausta turvallisuuden, riskienhallinnan, kunnan toimintojen sekä paikallisen turvallisuussuunnittelun vaatimusten kautta.
Tutkimushankkeessa on perehdytty aihealueeseen systemaattisen kirjallisuusanalyysin, asiantuntijahaastattelujen sekä tutkijan omien turvallisuussuunnitteluprosessissa ja sisäisen turvallisuuden asiantuntijaseminaarissa tehtyjen havaintojen kautta. Tutkimus on laadullinen ja hallintotieteellinen osana systeemistä informaatiokäsittelyyn liittyvää tutkimuskenttää. Tutkimus on rakenteeltaan konstruktiivinen.
Tutkimuksessa on perehdytty laajasti virallisiin sisäistä turvallisuutta käsitteleviin päätöksiin ja raportteihin sekä suosituksiin. Kirjallisen aineiston toisen osan ovat muodostaneet aihepiirin eri tieteelliset tutkimukset sekä muu kirjallinen materiaali. Haastateltaviksi on valittu viisi asiantuntijaa. Haastateltavat edustavat valtionhallinnon näkemystä, kunnallisen turvallisuustyön ja päätöksenteon asiantuntijuutta sekä alan tutkimusta. Havainnot on tehty turvallisuussuunnitteluprosessissa sekä sisäisen turvallisuuden asiantuntijaseminaarin yhteydessä. Tutkimusmetodit ovat täydentäneet toisiaan ja avanneet tutkimusongelman eri näkökulmilta.
Tutkimuksen perusteella on luotu malli kunnan turvallisuustyön päätöksenteon tueksi. Malli kokoaa yhteen hajanaisen ja monitahoisen turvallisuustoimijoiden verkoston sekä esittää riskien prosessoimisen kautta tapahtuvaa yhteistä turvallisuustyötä. Malli kokoaa keskeisten riskien toimijat.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina ovat mallin lisäksi huomiot yhteistyön toteuttamisesta. Näitä ovat turvallisuuskoordinaattorin valinta kaikkiin kuntiin sekä turvallisuusvaikutusten arvioinnin ottamiseksi osaksi päivittäistä valmistelua ja päätöksentekoa. Mallin, koordinaattorin ja turvallisuusvaikutusten arvioinnin kautta voidaan lisätä kunnallista turvallisuustyötä, mutta samalla edistää toiminnan ja päätöksenteon tehokkuutta.
Tutkimus sisältää myös merkittävimmät jatkotutkimusehdotukset. Näitä ovat eri hallinnonalojen turvallisuustoiminnan selvittäminen liittyen keskeisiin turvallisuusuhkiin sekä eri viranomaisten toimivaltakysymykset turvallisuustyön prosessimaisessa toimintakentässä. Lisäksi kunnallis- ja valtionhallinnon sektorikohtaisen toiminnan rajoitteet ja haittavaikutukset valtakunnalliseen ja kunnalliseen turvallisuustyöhön on aihe, jonka kautta voidaan edistää kansallista ja paikallista turvallisuustyötä.
Keskeisenä tutkimuskysymyksenä on ollut se Miten kunnan turvallisuussuunnittelua johdetaan monitoimijaympäristössä? Tämä kysymys on hajautettu osakysymyksiin, johon on haettu vastausta turvallisuuden, riskienhallinnan, kunnan toimintojen sekä paikallisen turvallisuussuunnittelun vaatimusten kautta.
Tutkimushankkeessa on perehdytty aihealueeseen systemaattisen kirjallisuusanalyysin, asiantuntijahaastattelujen sekä tutkijan omien turvallisuussuunnitteluprosessissa ja sisäisen turvallisuuden asiantuntijaseminaarissa tehtyjen havaintojen kautta. Tutkimus on laadullinen ja hallintotieteellinen osana systeemistä informaatiokäsittelyyn liittyvää tutkimuskenttää. Tutkimus on rakenteeltaan konstruktiivinen.
Tutkimuksessa on perehdytty laajasti virallisiin sisäistä turvallisuutta käsitteleviin päätöksiin ja raportteihin sekä suosituksiin. Kirjallisen aineiston toisen osan ovat muodostaneet aihepiirin eri tieteelliset tutkimukset sekä muu kirjallinen materiaali. Haastateltaviksi on valittu viisi asiantuntijaa. Haastateltavat edustavat valtionhallinnon näkemystä, kunnallisen turvallisuustyön ja päätöksenteon asiantuntijuutta sekä alan tutkimusta. Havainnot on tehty turvallisuussuunnitteluprosessissa sekä sisäisen turvallisuuden asiantuntijaseminaarin yhteydessä. Tutkimusmetodit ovat täydentäneet toisiaan ja avanneet tutkimusongelman eri näkökulmilta.
Tutkimuksen perusteella on luotu malli kunnan turvallisuustyön päätöksenteon tueksi. Malli kokoaa yhteen hajanaisen ja monitahoisen turvallisuustoimijoiden verkoston sekä esittää riskien prosessoimisen kautta tapahtuvaa yhteistä turvallisuustyötä. Malli kokoaa keskeisten riskien toimijat.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina ovat mallin lisäksi huomiot yhteistyön toteuttamisesta. Näitä ovat turvallisuuskoordinaattorin valinta kaikkiin kuntiin sekä turvallisuusvaikutusten arvioinnin ottamiseksi osaksi päivittäistä valmistelua ja päätöksentekoa. Mallin, koordinaattorin ja turvallisuusvaikutusten arvioinnin kautta voidaan lisätä kunnallista turvallisuustyötä, mutta samalla edistää toiminnan ja päätöksenteon tehokkuutta.
Tutkimus sisältää myös merkittävimmät jatkotutkimusehdotukset. Näitä ovat eri hallinnonalojen turvallisuustoiminnan selvittäminen liittyen keskeisiin turvallisuusuhkiin sekä eri viranomaisten toimivaltakysymykset turvallisuustyön prosessimaisessa toimintakentässä. Lisäksi kunnallis- ja valtionhallinnon sektorikohtaisen toiminnan rajoitteet ja haittavaikutukset valtakunnalliseen ja kunnalliseen turvallisuustyöhön on aihe, jonka kautta voidaan edistää kansallista ja paikallista turvallisuustyötä.