Oppilaitoksen laboratorion turvallisuus
Knuutila, Heli; Kauranen, Jarkko; Eljaala, Sanna; Kiviluoma, Esko; Sopanen, Jukka (2011)
Knuutila, Heli
Kauranen, Jarkko
Eljaala, Sanna
Kiviluoma, Esko
Sopanen, Jukka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216962
Tiivistelmä
Oppiminen alkaa toiminnasta. Opettajat opettavat opiskelijoille monia erilaisia taitoja käyttäen useita eri menetelmiä. Usein kokemuksen kautta syntyy hyvä tapa opettaa jotain tiettyä taitoa. Tässä opiskelijoilta saatu palaute on tärkeässä roolissa, jotta taitojen opetusta voidaan kehittää. Ammatillisen koulutuksen antamisessa täytyy olla mukana käytännön töitä riippumatta siitä, mikä koulutusaste on kyseessä.
Yhden suuren osan käytännön taitojen opiskelusta muodostaa harjoittelu, joka suoritetaan usein työpaikoilla. Siellä opiskelija voi hyödyntää oppimiaan asioita ja syventää tietojaan. Käytännön taitoja opitaan kouluissa mm. laboratorioissa ja työpajoissa, erilaisissa todellista ympäristöä vastaavissa harjoitustiloissa.
Käytännön töitä ja taitoja olisi hyvä opettaa mahdollisimman aidossa ympäristössä. Töistä tulisi pyrkiä tekemään mielenkiintoisia, oppijan oma aktiivisuus oppimisessa on korostunut nykyään.
Laboratoriossa työskentelyä määrittää säännöt ja lait. Näihin sisältyy esimerkiksi henkilökohtainen suojautuminen, kemikaalien ja kaasujen säilyttäminen / käyttäminen. Laboratorion varusteisiin kuuluu kattava työturvallisuusvälineistö ja erilaisia suojalaitteita. Laboratorion turvallisuuteen kiinnitetään koko ajan huomiota ja se kehittyy edelleen. Lainsäädäntö muuttuu, esimerkkinä siitä uudet kemikaalimerkinnät. Oman tietotaidon päivittäminen ja kurssitukset olisivat tärkeä osa laboratoriohenkilökunnan toimintaa, jonka jokaisen pitäisi tiedostaa ja työnantajan pitää myös panostaa tähän.
Yhden suuren osan käytännön taitojen opiskelusta muodostaa harjoittelu, joka suoritetaan usein työpaikoilla. Siellä opiskelija voi hyödyntää oppimiaan asioita ja syventää tietojaan. Käytännön taitoja opitaan kouluissa mm. laboratorioissa ja työpajoissa, erilaisissa todellista ympäristöä vastaavissa harjoitustiloissa.
Käytännön töitä ja taitoja olisi hyvä opettaa mahdollisimman aidossa ympäristössä. Töistä tulisi pyrkiä tekemään mielenkiintoisia, oppijan oma aktiivisuus oppimisessa on korostunut nykyään.
Laboratoriossa työskentelyä määrittää säännöt ja lait. Näihin sisältyy esimerkiksi henkilökohtainen suojautuminen, kemikaalien ja kaasujen säilyttäminen / käyttäminen. Laboratorion varusteisiin kuuluu kattava työturvallisuusvälineistö ja erilaisia suojalaitteita. Laboratorion turvallisuuteen kiinnitetään koko ajan huomiota ja se kehittyy edelleen. Lainsäädäntö muuttuu, esimerkkinä siitä uudet kemikaalimerkinnät. Oman tietotaidon päivittäminen ja kurssitukset olisivat tärkeä osa laboratoriohenkilökunnan toimintaa, jonka jokaisen pitäisi tiedostaa ja työnantajan pitää myös panostaa tähän.