Geneettisesti muunnellun bakteerin tunnistaminen : Itseopiskelumateriaalin tuottaminen kvantitatiivisesta polymeraasiketjureaktiosta sekä harjoitustyön suunnittelu ja testaus
Tyni, Mirka; Yrjänheikki, Marjo (2011)
Tyni, Mirka
Yrjänheikki, Marjo
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216949
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli valmistaa Oulun seudun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan koulutusohjelman vaihtoehtoisille opintojaksoille itseopiskelumateriaalia reaaliaikaisesta polymeraasiketjureaktiosta, suunnitella ja testata siihen liittyvä harjoitustyö sekä laatia työohje. Taustalla oli tarve saada opiskelumateriaalia ja harjoitustyö bioanalyytikko-opiskelijoiden molekyylibiologian vaihtoehtoiselle opintojaksolle. Teimme projektia yhteistyössä OAMK:n Kaukovainiolla sijaitsevan tekniikan yksikön kanssa, joten materiaaliamme voidaan käyttää hyväksi myös laboratorioanalyytikoiden molekyylibiologiaan liittyvissä ammattiopinnoissa.
Bioanalytiikan opinnoissa molekyylibiologian opintojaksojen tarkoituksena on perehdyttää opiskelijoita muun muassa perinnöllisten tautien diagnostiikassa käytettäviin menetelmiin, jotka ovat lisääntyneet huomattavasti, mikä johtuu muun muassa usean aiemmin tutkimuskäytössä olleen menetelmän siirtymisestä kliinisissä laboratorioissa käytettäviksi rutiinimenetelmiksi. Perinnöllisten tautien diagnostiikassa käytettävät geenitutkimukset lisäävät siis omalta osaltaan bioanalyytikoilta vaadittavaa molekyylibiologian ja geeniteknologian teoreettista ja teknistä osaamista.
Itseopiskelumateriaalimme perustana oli oppijalähtöisyys ja itseohjautuvuus, jotka ovat tärkeä osa opiskelua ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyömme tukee myös OAMK:n opetuksen kehittämisen keskeisimpiä periaatteita sekä moniammatillista yhteistyötä ja eri koulutusohjelmien välistä synergiaa.
Bioanalytiikan opinnoissa molekyylibiologian opintojaksojen tarkoituksena on perehdyttää opiskelijoita muun muassa perinnöllisten tautien diagnostiikassa käytettäviin menetelmiin, jotka ovat lisääntyneet huomattavasti, mikä johtuu muun muassa usean aiemmin tutkimuskäytössä olleen menetelmän siirtymisestä kliinisissä laboratorioissa käytettäviksi rutiinimenetelmiksi. Perinnöllisten tautien diagnostiikassa käytettävät geenitutkimukset lisäävät siis omalta osaltaan bioanalyytikoilta vaadittavaa molekyylibiologian ja geeniteknologian teoreettista ja teknistä osaamista.
Itseopiskelumateriaalimme perustana oli oppijalähtöisyys ja itseohjautuvuus, jotka ovat tärkeä osa opiskelua ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyömme tukee myös OAMK:n opetuksen kehittämisen keskeisimpiä periaatteita sekä moniammatillista yhteistyötä ja eri koulutusohjelmien välistä synergiaa.