Asiakastyytyväisyys osana laadunmittausprosessia : Salon kaupungin ravitsemispalvelut
Aaltonen, Marianne (2011)
Aaltonen, Marianne
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116861
Tiivistelmä
Opinnäytteessäni käsitellään laatua ja asiakastyytyväisyyttä sekä yleisesti, että palvelualalla. Teoreettisena viitekehyksenä tässä opinnäytteessä käytettiin palvelun laatua, laadunhallintaa ja asiakastyytyväisyyttä palvelujen tuottamisen ja johtamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyöni toimeksiantona oli tuottaa asiakastyytyväisyyskysely Salon kaupungin ravitsemispalveluille kouluruoasta. Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa yleisesti koululaisten ja opiskelijoiden, sekä koulujen henkilökunnan tyytyväisyyttä koululounaiden laatuun. Tutkimuksen tavoitteena asiakastyytyväisyyden kartoituksen lisäksi oli huomioida mahdolliset esiin nousevat puutteet ja kehittää parannusehdotuksia kohti entistä laadukkaampaa kouluruokaa ja asiakkaita miellyttäviä ruokalistoja.
Asiakastyytyväisyystutkimus Salon ravitsemispalveluille toteutettiin kahtena eri mobiilikyselynä vastaajien ikäryhmät huomioiden. Kokonaisotannaksi kyselyille muodostui 646 henkilöä, joista suurin osa oli koululaisia ja opiskelijoita, sekä pienempi osa koulujen henkilökuntaa. Tutkimuksen tuloksia käsiteltiin Webropol-kyselysivuston raporttien avulla, jotka mahdollistivat eri ikäryhmien vastausten vertailun keskenään.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa vastaajista piti kouluruoan laatua hyvänä, mutta kehittämiskohteitakin löytyi.
Opinnäytetyöni toimeksiantona oli tuottaa asiakastyytyväisyyskysely Salon kaupungin ravitsemispalveluille kouluruoasta. Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa yleisesti koululaisten ja opiskelijoiden, sekä koulujen henkilökunnan tyytyväisyyttä koululounaiden laatuun. Tutkimuksen tavoitteena asiakastyytyväisyyden kartoituksen lisäksi oli huomioida mahdolliset esiin nousevat puutteet ja kehittää parannusehdotuksia kohti entistä laadukkaampaa kouluruokaa ja asiakkaita miellyttäviä ruokalistoja.
Asiakastyytyväisyystutkimus Salon ravitsemispalveluille toteutettiin kahtena eri mobiilikyselynä vastaajien ikäryhmät huomioiden. Kokonaisotannaksi kyselyille muodostui 646 henkilöä, joista suurin osa oli koululaisia ja opiskelijoita, sekä pienempi osa koulujen henkilökuntaa. Tutkimuksen tuloksia käsiteltiin Webropol-kyselysivuston raporttien avulla, jotka mahdollistivat eri ikäryhmien vastausten vertailun keskenään.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa vastaajista piti kouluruoan laatua hyvänä, mutta kehittämiskohteitakin löytyi.