Askelmerkkejä aktiiviseen arkeen : Liikuntapainotteinen elintapaohjaus ylipainoisten lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi
Kuivinen, Anni; Ulvinen, Sannamari (2011)
Kuivinen, Anni
Ulvinen, Sannamari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116787
Tiivistelmä
Ylipainon on todettu alentavan lasten elämänlaatua. Etenkin liikunnalliseen toimintaan osallistuminen on monille ylipainoisille lapsille hankalaa. Liikkuminen voi aiheuttaa heille fyysisiä ja psyykkisiä oireita sekä sosiaalisia paineita.
Fyysisen aktiivisuuden puute on merkittävä syy lihomiselle. Fyysisen aktiivisuuden lisäämisellä ja passiivisten toimintojen vähentämisellä voidaan pienentää kaikkia ylipainon aiheuttamia terveyshaittoja. Lasten painonhallinta onnistuu parhaiten, kun edistetään koko perheen terveellisiä elintapoja. Tehokkaimmaksi on havaittu toiminta, jossa käsitellään sekä ravitsemusta että liikkumistottumuksia.
Ylipainoisten lasten ohjaamisessa fyysisesti aktiiviseen toimintaan on osattava vahvistaa lasten liikunnallisen pätevyyden tunnetta. Ohjaamisen tulee keskittyä lapsen vahvuuksiin sekä onnistumisiin ja yksilöiden välistä vertailua tulee välttää. Tällainen ohjaaminen kuuluu fysioterapeutin ammattitaitoon. Näyttää siltä, ettei fysioterapeuttien asiantuntemusta tällä hetkellä osata hyödyntää riittävästi ylipainoisten lasten painonhallinnassa.
Opinnäytetyönämme suunnittelimme ja toteutimme liikuntapainotteisen elintapaohjauksen kokonaisuuden 9 – 11 -vuotiaille ylipainoisille lapsille. Elintapaohjaus kesti 11 viikkoa ja sisälsi erilaisiin liikkumismuotoihin tutustumista sekä ravitsemukseen ja muihin terveellisiin elintapoihin liittyviä tehtäviä. Myös lasten vanhemmille järjestettiin toimintaa elintapaohjaukseen liittyen, mutta tässä opinnäytetyössä raportoidaan vain lasten osuus.
Kokosimme suunnittelemamme elintapaohjauksen ohjelman erilliseksi tuotokseksi. Opinnäytetyömme on tarkoitus toimia mallina siitä, miten fysioterapeuttien ammattitaitoa voitaisiin hyödyntää ylipainoisten lasten painonhallinnan tukemisessa. Opinnäytetyömme teoreettisessa viitekehyksessä nostamme esille asioita, jotka voivat vaikeuttaa ylipainoisen lapsen liikkumista. Kerromme myös miten ylipainoisen lapsen liikunnallista aktiivisuutta voidaan tukea.
Fyysisen aktiivisuuden puute on merkittävä syy lihomiselle. Fyysisen aktiivisuuden lisäämisellä ja passiivisten toimintojen vähentämisellä voidaan pienentää kaikkia ylipainon aiheuttamia terveyshaittoja. Lasten painonhallinta onnistuu parhaiten, kun edistetään koko perheen terveellisiä elintapoja. Tehokkaimmaksi on havaittu toiminta, jossa käsitellään sekä ravitsemusta että liikkumistottumuksia.
Ylipainoisten lasten ohjaamisessa fyysisesti aktiiviseen toimintaan on osattava vahvistaa lasten liikunnallisen pätevyyden tunnetta. Ohjaamisen tulee keskittyä lapsen vahvuuksiin sekä onnistumisiin ja yksilöiden välistä vertailua tulee välttää. Tällainen ohjaaminen kuuluu fysioterapeutin ammattitaitoon. Näyttää siltä, ettei fysioterapeuttien asiantuntemusta tällä hetkellä osata hyödyntää riittävästi ylipainoisten lasten painonhallinnassa.
Opinnäytetyönämme suunnittelimme ja toteutimme liikuntapainotteisen elintapaohjauksen kokonaisuuden 9 – 11 -vuotiaille ylipainoisille lapsille. Elintapaohjaus kesti 11 viikkoa ja sisälsi erilaisiin liikkumismuotoihin tutustumista sekä ravitsemukseen ja muihin terveellisiin elintapoihin liittyviä tehtäviä. Myös lasten vanhemmille järjestettiin toimintaa elintapaohjaukseen liittyen, mutta tässä opinnäytetyössä raportoidaan vain lasten osuus.
Kokosimme suunnittelemamme elintapaohjauksen ohjelman erilliseksi tuotokseksi. Opinnäytetyömme on tarkoitus toimia mallina siitä, miten fysioterapeuttien ammattitaitoa voitaisiin hyödyntää ylipainoisten lasten painonhallinnan tukemisessa. Opinnäytetyömme teoreettisessa viitekehyksessä nostamme esille asioita, jotka voivat vaikeuttaa ylipainoisen lapsen liikkumista. Kerromme myös miten ylipainoisen lapsen liikunnallista aktiivisuutta voidaan tukea.