Verkkomainonta
Taipalus, Lauri (2011)
Taipalus, Lauri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216889
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää yritysten asenteita verkkomainontaa kohtaan, sekä verkkomainonnan käyttöä yrityksissä. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä verkkomainonnan eri muotoihin. Toisena tavoitteena oli toteuttaa tutkimus yritysten verkkomainonnan käytöstä.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin siihen, mitä verkkomainonta pitää sisällään, ja mikä on verkkomainonnan osuus koko mainoskakusta. Tarkemmin teoriassa tutustuttiin erilaisiin tapoihin mainostaa verkossa. Käsitellyt teemat olivat bannerimainonta, kampanjasivustot, hakukonemarkkinointi, sähköpostimainonta sekä sosiaalinen media.
Empiirisessä osassa tutkittiin yritysten kokemuksia ja asenteita verkkomainontaa kohtaan. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisten teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui viisi erikokoista yritystä eri toimialoilta. Haastatteluissa käsitellyt pääteemat olivat verkkomainonnan käyttö ja kokemukset, asenteet ja tavoitteet, mainoskampanjoiden seuraaminen sekä verkkomainonnan asema muuhun mainontaan verrattuna.
Tulosten perusteella voidaan olettaa, että verkossa näkyminen on yritykselle välttämätöntä. Yhä useammat ihmiset käyttävät nettiä, jolloin mainostaminen siirtyy yhä enemmän verkkoon. Perinteiset mediat menettävät jatkuvasti suosiotaan mainostajien keskuudessa. Verkkomainonta on hyvin kustannustehokas tapa mainostaa, sitä voidaan toteuttaa jopa nollabudjetilla. Verkkomainonta sopii hyvin myös tunnettuuden parantamiseen, erityisesti uusille yrityksille tai uusia tuotteita lanseerattaessa. Verkkomainonta mahdollisuuksia ei kuitenkaan osata vielä täysin hyödyntää, mutta potentiaali tunnistetaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin siihen, mitä verkkomainonta pitää sisällään, ja mikä on verkkomainonnan osuus koko mainoskakusta. Tarkemmin teoriassa tutustuttiin erilaisiin tapoihin mainostaa verkossa. Käsitellyt teemat olivat bannerimainonta, kampanjasivustot, hakukonemarkkinointi, sähköpostimainonta sekä sosiaalinen media.
Empiirisessä osassa tutkittiin yritysten kokemuksia ja asenteita verkkomainontaa kohtaan. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisten teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui viisi erikokoista yritystä eri toimialoilta. Haastatteluissa käsitellyt pääteemat olivat verkkomainonnan käyttö ja kokemukset, asenteet ja tavoitteet, mainoskampanjoiden seuraaminen sekä verkkomainonnan asema muuhun mainontaan verrattuna.
Tulosten perusteella voidaan olettaa, että verkossa näkyminen on yritykselle välttämätöntä. Yhä useammat ihmiset käyttävät nettiä, jolloin mainostaminen siirtyy yhä enemmän verkkoon. Perinteiset mediat menettävät jatkuvasti suosiotaan mainostajien keskuudessa. Verkkomainonta on hyvin kustannustehokas tapa mainostaa, sitä voidaan toteuttaa jopa nollabudjetilla. Verkkomainonta sopii hyvin myös tunnettuuden parantamiseen, erityisesti uusille yrityksille tai uusia tuotteita lanseerattaessa. Verkkomainonta mahdollisuuksia ei kuitenkaan osata vielä täysin hyödyntää, mutta potentiaali tunnistetaan.