Kohti ketterämpiä oppimisympäristöjä : Hämeen ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelman oppimisympäristön kehittäminen
Saksa, Tommi (2011)
Saksa, Tommi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116834
Tiivistelmä
Tutkimus- ja kehitystoiminnan integroiminen oppimisprosesseihin on yksi Hämeen ammattikorkeakoulun strategian mukaisista linjauksista ja tämän hetkisen ammattikor-keakoulupedagogiikan yksi keskeisistä suuntauksista. Kehitys tuo mukanaan kuitenkin monia haasteita, kun vanhoista koulumaisista rakenteista siirrytään kohti avoimempia ja joustavampia oppimisympäristöjä.
Opinnäytetyössä tehty tutkimus voidaan lukea syvällisemmäksi ja analyyttisemmäksi opetussuunnitelmatyöksi. Tavoite oli kehittää tutkimus ja kehitystoiminnan integrointia oppimisprosesseihin. Tutkimuksessa perehdyttiin koulutusohjelman olemassa oleviin tutkimus- ja kehityskäytänteisiin, benchmarkattiin muualla käytettyjä hyväksi koettuja oppimisympäristöjä, haastateltiin alueen yrityksiä ja ideoitiin opiskelijoiden kanssa toi-mivampia käytänteitä.
Tutkimuksen myötä löydettiin useita konkreettisia kehityskohteita ja uusia ideoita toi-minnan jatkokehittämiseen. Oppimisympäristöjen tulee muuttua tulevaisuudessa entis-täkin joustavammiksi ja ketterimmiksi.
Opinnäytetyössä tehty tutkimus voidaan lukea syvällisemmäksi ja analyyttisemmäksi opetussuunnitelmatyöksi. Tavoite oli kehittää tutkimus ja kehitystoiminnan integrointia oppimisprosesseihin. Tutkimuksessa perehdyttiin koulutusohjelman olemassa oleviin tutkimus- ja kehityskäytänteisiin, benchmarkattiin muualla käytettyjä hyväksi koettuja oppimisympäristöjä, haastateltiin alueen yrityksiä ja ideoitiin opiskelijoiden kanssa toi-mivampia käytänteitä.
Tutkimuksen myötä löydettiin useita konkreettisia kehityskohteita ja uusia ideoita toi-minnan jatkokehittämiseen. Oppimisympäristöjen tulee muuttua tulevaisuudessa entis-täkin joustavammiksi ja ketterimmiksi.